Jan Bos 50 jaar lid van De Bakermat in Lunteren

LUNTEREN – In 1976 werd Jan Bos lid van Imkervereniging De Bakermat in Lunteren, in een periode van verandering binnen de vereniging. Rond het 75-jarig bestaan maakte De Bakermat een belangrijke omslag door: het cursusonderwijs werd ingevoerd en de ballotage afgeschaft. Dit zorgde voor een nieuwe instroom van leden. In die dynamische tijd nam Jan Bos al snel een voortrekkersrol op zich en werd hij in 1977 voorzitter tot 1990.

Van 1981 tot 2019 was Jan Bos actief als bijenleraar — maar liefst 38 jaar lang. Een groot deel van de huidige en voormalige leden heeft de beginselen van het imkeren van hem geleerd. Zijn invloed op de vereniging en de ontwikkeling van imkers in de regio is daarmee aanzienlijk.

Kenmerkend voor Jan zijn uitspraken als: “Saamhorigheid is het sleutelwoord” en “Imkers, verenigt u!” Ook benadrukt hij vaak dat je in het imkeren nooit uitgeleerd bent: “Als je denkt dat je alles weet, kom je erachter dat je nog niets weet.” En: “Geen jaar is hetzelfde.”

De vereniging, evenals vele oud-leden, is Jan Bos zeer dankbaar voor zijn jarenlange inzet en betrokkenheid. De uitreiking van de jubileumpenning is dan ook slechts een klein gebaar van grote waardering. 

De Bakermat hoopt nog lang samen met Jan Bos te mogen optrekken en van zijn kennis en ervaring te blijven leren.

Lees hier de online krant van deze week.

A30 Barneveld–Lunteren: tweede fase

LUNTEREN – Van 18 mei tot en met 27 juli voert Rijkswaterstaat de tweede fase uit van het groot onderhoud aan de A30 tussen Barneveld en Lunteren. In deze periode is de A30 afgesloten in noordelijke richting (van Ede-Noord naar aansluiting A1 bij Barneveld). Weggebruikers moeten rekening houden met omleidingen en een extra reistijd van 40 tot 60 minuten. De zuidelijke rijrichting (Barneveld richting Ede) is dan volledig beschikbaar voor verkeer.

Tijdens de werkzaamheden aan de rijbaan in zuidelijke richting zijn onder meer het asfalt, de fundering en de ondergrond vernieuwd. Daarnaast zijn nieuwe markeringen en vangrails aangebracht, viaducten hersteld en is het hemelwaterafvoersysteem (riolering) vernieuwd. De noordelijke rijrichting bleef beschikbaar met twee versmalde rijstroken en een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur.

Werkzaamheden fase 2

In de tweede fase vinden vergelijkbare werkzaamheden plaats aan de noordelijke rijbaan (Ede-Noord richting Barneveld). Het gaat onder andere om: het vervangen van het asfalt; werkzaamheden aan grond en fundering; het aanbrengen van nieuwe markeringen en vangrails; het herstellen van viaducten.Daarnaast worden in de middenberm verbredingen aangebracht, zodat de vluchtstrook straks weer voldoet aan de geldende richtlijnen.

Gesloten af- en toeritten

Tijdens fase 2 zijn in noordelijke richting de volgende aansluitingen gesloten: Ede-Noord, Lunteren, Scherpenzeel en Barneveld-Noord.

Omleidingsroutes

Tijdens de afsluiting wordt verkeer omgeleid via de A12/A27/A28/A1 en de A12/A50/A1. Borden langs en boven de weg geven de omleidingsroutes aan. Weggebruikers moeten rekening houden met een extra reistijd van 40 tot 60 minuten. 

Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers om voor vertrek hun route te controleren op de navigatiesystemen. Werk waar mogelijk vaker thuis, reis buiten de spits, reis samen of maak gebruik van ander vervoer (openbaar vervoer of de fiets). Zo houden we de regio samen bereikbaar.

Meer informatie over de werkzaamheden is te vinden op de projectpagina Groot Onderhoud A30 of via de Bouwapp. U kunt ook contact opnemen via 0800-8002.

Lees hier de online krant van deze week.

Nieuwe zwemmat in Bosbad dankzij gulle gift

LUNTEREN – Goed nieuws voor bezoekers van het Bosbad in Lunteren: er ligt sinds deze week een nieuwe, kleurrijke zwemmat in het water. 

Dat betekent nóg meer plezier voor kinderen (en stiekem ook voor volwassenen) die willen spelen, klimmen en balanceren. De zwemmat is mogelijk gemaakt door een donatie van Richard van den Berg, al 25 jaar actief als loodgieter in het dorp en de regio. Wie hem kent, weet dat hij niet alleen handig is met leidingen, maar ook hart heeft voor Lunteren.

Met deze bijdrage laat hij zijn betrokkenheid bij het dorp opnieuw zien. Het Bosbad is dan ook ontzettend blij met de gift: een mooie toevoeging waar veel bezoekers deze zomer van gaan genieten. Kortom: extra speelplezier op het water, dankzij een mooi gebaar uit eigen dorp

Lees hier de online krant van deze week.

Dodenherdenking in Lunteren en Harskamp

REGIO – Maandag 4 mei werd in heel Nederland stilgestaan bij de gevallenen van de Tweede Wereldoorlog en latere missies. Ook in Lunteren en Harskamp vonden herdenkingen plaats. 

Bij het monument aan de Kerkhoflaan in Lunteren kwamen mensen samen. In Harskamp gebeurde dit bij het bevrijdingsmonument Veluwe aan de Otterloseweg. Tijdens de bijeenkomsten werden kransen gelegd en werd twee minuten stilte gehouden ter nagedachtenis aan allen die hun leven gaven voor vrijheid.

Lees hier de online krant van deze week.

Dankbare gift Huiskamerdiner in het Westhoffhuis

LUNTEREN – Onlangs heeft Wil Martijn een gerichte gift gedaan aan het Westhoffhuis. Als vaste gast van het Huiskamerdiner weet hij als geen ander hoe waardevol deze ontmoetingen zijn. Vanuit dankbaarheid schonk hij braadsledes en een regaalwagen aan de keuken.

Het Huiskamerdiner vindt iedere 2e en 4e woensdag van de maand plaats in het Westhoffhuis. Vooral alleenstaanden weten deze avonden te vinden: samen genieten van een heerlijke maaltijd in goed gezelschap. Voor een schappelijk bedrag van nog geen €12,50 wordt er door ervaren koks en betrokken vrijwilligers een uitgebreide viergangenmaaltijd geserveerd. Elke keer staat er een originele maaltijd met een passend thema op het menu. Dankzij de nieuwe materialen kunnen de koks nog efficiënter werken en warme, smaakvolle gerechten voor een groot gezelschap binnen kortere tijd serveren. Dat maakt het koken niet alleen praktischer, maar ook nóg leuker.

Lunteren Aktief spreekt haar dank uit aan Wil Martijn voor zijn gulle en betrokken bijdrage.

Lees hier de online krant van deze week.

Open huis bij Meesterslager Wout van de Veen viel in de smaak

EDERVEEN – Op zaterdag 18 april 2026 vond bij slagerij Wout van de Veen in Ederveen een geslaagde en zonnige open dag plaats. Onder een stralende voorjaarszon kwamen honderden belangstellenden af op het evenement, dat inmiddels een bekende trekpleister in de regio is geworden.

Bezoekers kregen een uniek kijkje achter de schermen van de zelfslachtende slagerij. De ambachtelijke werkwijze stond centraal: van het verwerken van het vlees tot uitleg over herkomst en kwaliteit. Medewerkers namen ruim de tijd om vragen te beantwoorden en lieten zien hoe vakmanschap en traditie hand in hand gaan.

Naast de rondleidingen was er ook ruimte voor een leuke activiteit: bezoekers konden het gewicht van een koe raden. Het juiste gewicht bleek uiteindelijk 880 kilo te zijn, wat voor de nodige verrassing zorgde.

Met het mooie weer, de grote opkomst en de positieve reacties kan slagerij Wout van de Veen terugkijken op een zeer geslaagde open dag.

Lees hier de online krant van deze week.

Geslaagde open dag Spelt Tweewielers en Lunteren Classics Est. 2026

LUNTEREN – Het mooie weer lokte zaterdag vele belangstellenden naar de open dag van Spelt Tweewielers en de nieuwe brommerwinkel ‘Lunteren Classics Est. 2026’.

Menigeen keek verliefd naar diverse klassieke modellen brommers en dacht daarbij terug aan de tijd van toen. Toerend met je geliefde achterop. Dat waren nog eens tijden.

Lees hier de online krant van deze week.

De Triangel 5e van Nederland met bridge

LUNTEREN – Basisschool de Triangel uit Lunteren heeft succes gehad op het NK Scholenbridge: 5e worden van heel Nederland is een mooie prestatie!

Sinds februari krijgen leerlingen uit groep 5 en 6 van de Triangel les in bridge. En vlak voor de voorjaarsvakantie deden ze al mee aan het NK Scholenbridge in Utrecht. Aan het NK Scholenbridge deden in totaal 270 leerlingen van basisscholen en Voortgezet Onderwijs  uit het hele land mee. Dit Nederlands kampioenschap wordt in 1 dag beslist.

Het team van de Triangel bestaande uit Lianne en Benjamin Ravelli, Joppe en Hilke Telgen en Hanne en Elsemiek Uenk stond daar na 2 ronden zelfs eerste. Maar na de lunchpauze moesten ze wat terrein prijs geven. Na een hele dag en 20 spellen over 5 ronden werden ze uiteindelijk 5e van de 18 deelnemende scholen.  Een prima resultaat omdat de andere scholen veelal vanaf september bridge aanboden en dat dan in de hoogste groepen (7 en 8). Op de Triangel wordt bridge geven aan jongere leerlingen uit de groepen 5 en 6. Bridge heeft wat extra uitdagingen vergeleken met schaken. Je speelt met een partner tegen een ander paar en je moet dus goed samenwerken. Bovendien weet je niet wie welke kaarten heeft, dus ook omgaan met onzekerheid en kansen is belangrijk. En tenslotte met je niet alleen vooruit denken, maar ook onthouden wat er allemaal al gespeeld is en met 52 kaarten is dat niet makkelijk.

Lianne, Benjamin, Joppe, Hilke en Hanne zijn vast van plan volgend jaar weer mee te doen. Met dan nog meer kennis van een extra jaar les willen ze deze goede prestatie  proberen te verbeteren.

Lees hier de online krant van deze week.

Koningsdag activiteiten in het verspreidingsgebied

REGIO – In de hele regio wordt Koningsdag op maandag 27 april uitbundig gevierd. Van vroege optochten tot feestavonden: er is de hele dag door van alles te doen voor jong en oud.

Lunteren: dagvullend programma op Sportpark De Wormshoef

In Lunteren begint de Koningsdag vroeg met een markt die geopend is van 09.00 tot 16.45 uur. De officiële opening vindt plaats om 10.45 uur, waarna ook het terras opent en tot 18.00 uur toegankelijk blijft.

Muziekvereniging KNA treedt op van 11.30 tot 12.15 uur. Kinderen kunnen zich laten schminken tussen 13.00 en 16.00 uur en genieten van een goochelshow van 14.30 tot 15.15 uur. In de loop van de middag is ook de brandweer aanwezig met activiteiten. De dag wordt afgesloten met live muziek van 16.00 tot 18.00 uur.

De Valk: Koningsmarkt op nieuwe locatie

In De Valk wordt Koningsdag op 27 april gevierd. Tussen 10.00 en 16.00 uur is er een markt op de hoek van de Ruitenbeekweg en Kattenbroekerweg, met kinderactiviteiten, eten en drinken en een roofvogelshow. De opbrengst gaat naar een ziekenhuisproject in Denbi.

Ederveen: optocht, fietstocht en middagprogramma

Ederveen start om 09.30 uur met verzamelen op het marktplein. Om 10.00 uur vertrekt de optocht door het dorp, gevolgd door samenzang om 10.30 uur, begeleid door muziekvereniging Irene.

Om 13.00 uur begint een fietstocht van ongeveer 30 kilometer. Vanaf 14.00 uur starten de activiteiten op het terrein van Advendo ’57, met onder andere luchtkussens, een ballonnenartiest en kinderactiviteiten. Gedurende de middag zijn er ook eten, drinken en een verloting.

Kernhem: doorlopend feest op het plein

In Kernhem wordt Koningsdag gevierd op het Grote Houtplein en de schoolpleinen van De Vuursteen en De Kleine Prins. Hoewel er geen vaste tijden zijn vermeld, zijn er gedurende de dag activiteiten zoals een kleedjesmarkt, spelletjes en springkussens. Ook bij De Wagenschuur aan de Kernhemseweg wordt feest gevierd.

Wekerom: optocht, zeskamp en volleybal

In Wekerom start het programma om 11.30 uur met verzamelen voor de optocht. Om 12.00 uur vertrekt de optocht met het thema ‘Hollandse Helden’.

Van 13.00 tot 16.00 uur is er een zeskamp voor kinderen van 8 tot 15 jaar. Aansluitend, van 15.00 tot 18.00 uur, vindt een volleybaltoernooi plaats voor deelnemers vanaf 16 jaar.

Tractor Puling Wekerom

Daarnaast is er aan de Lange Heideweg de hele dag Tractor Pulling Wekerom met wedstrijden in verschillende klassen en demonstraties.

Harskamp: feest over meerdere dagen

In Harskamp begint het programma al op vrijdag 25 april met een Oranje BBQ van 15.00 tot 19.30 uur. Aansluitend is er van 19.30 tot 00.00 uur een feestavond met muziek.

Op Koningsdag zelf start de dag met een vlaggenparade van 09.00 tot 11.00 uur. In de middag, van 13.00 tot 17.00 uur, zijn er kinderactiviteiten en een open dag van de brandweer. Om 17.00 uur worden prijzen uitgereikt en van 19.30 tot 00.00 uur is er opnieuw een feestavond.

Otterlo: festival van ochtend tot avond

In Otterlo begint de dag om 10.00 uur met het hijsen van de vlag en een concert, dat duurt tot 11.30 uur. Om 12.00 uur starten de activiteiten en opent de bar.

Om 16.00 uur gaat de Hollandse bar open, gevolgd door de start van de silent disco om 18.00 uur. De dag wordt afgesloten met een optreden van een Nederlandse artiest en eindigt rond 22.00 uur. Gedurende de hele dag zijn er attracties, een photobooth en foodtrucks aanwezig.

Kortom: met programma’s die al vroeg beginnen en tot in de avond doorgaan, belooft Koningsdag in de regio een feestelijke en goedgevulde dag te worden.

Lees hier de online krant van deze week.

“Ik doe dit niet voor Cees, ik doe dit voor ons Bosbad”

Puck de Man

LUNTEREN – Het Bosbad in Lunteren gaat woensdag 22 april weer open na de winterstop, iets waar beheerder Cees Roelofsen naar uitkijkt. Bij de opening zijn ook wethouder Peter de Pater en burgemeester René Verhulst aanwezig.

“Als klein jongetje ging ik hier ook altijd zwemmen,” vertelt Cees Roelofsen. Ook nu wordt het Bosbad nog vaak bezocht en schaffen veel mensen een abonnement aan. “De opening van het Bosbad vindt midden in de meivakantie plaats en dat is gunstig.’’ Volgens hem vliegen de abonnementen de deur uit. “Op een warme dag zijn hier zo 1800 bezoekers.” Op dit moment zijn ze nog druk bezig met het voorbereiden voor de opening. Er moeten nog genoeg prullenbakken geplaatst worden, er wordt opnieuw geverfd, schoongemaakt en niet te vergeten de vlag van het Bosbad moet nog opgehesen worden.

Het bad 

Het Bosbad in Lunteren is een populair buitenzwembad midden in het bos, waar bezoekers vooral komen voor de rustige, natuurlijke omgeving en het schone water. In de zomer is het een fijne en gezellige plek waar familie en vrienden samenkomen. Het is een ontmoetingsplek voor inwoners uit Lunteren en de omgeving. Dat het water schoon is is geen leugen “Het water dat in de baden zit wordt uit de grond gehaald het komt direct uit de Veluwse bodem. Dat betekent dat er ook weinig chloor in zit. Je krijgt er zelfs een zachte huid van.’’

Activiteiten

Buiten het gewone zwemmen organiseert het Bosbad Lunteren ook leuke activiteiten voor kinderen en volwassenen. Zo is er de zwemvierdaagse, waar je meerdere dagen achter elkaar zwemt. Denk hierbij aan zoveel meter zwemmen of over een mat naar de overkant lopen. “De zwemvierdaagse verloopt echt op z’n Lunters. Niemand checkt hoeveel baantjes je uiteindelijk trekt, maar je krijgt aan het einde van elke dag wel een stempel en uiteindelijk je medaille.” Tot slot hebben ze ook het kampioenschap plankduwen, waarbij je zo snel mogelijk een mat door het water naar de overkant moet duwen.

Ontstaan

Het Bosbad in Lunteren is gebouwd in 1937. Het Bosbad in Lunteren bestaat volgend jaar 90 jaar. Het Bosbad in Lunteren wordt grotendeels draaiende gehouden door vrijwilligers en betrokken inwoners, en Cees speelt daarbij een actieve rol in het dagelijks werk. Hij helpt zelf mee met onderhoud, schoonmaken en het klaar maken van het bad voor het seizoen, samen met een groep vrijwilligers die elk jaar weer klaarstaan om te helpen. Zo zorgt hij er niet alleen voor dat het zwembad open kan blijven, maar werkt hij ook echt mee op het terrein om alles goed te laten verlopen.

Iconen 

Het bosbad bestaat uit een groot buitenbad waar vaak baantjes in de ochtend worden getrokken. “Onze tuinvrouw, besluit vaak gezellig na haar werk zich te verkleden en trekt dan gezellig met haar moeder en zus wat baantjes.” Daarnaast is er een ondieper gedeelte. “Ouders met jonge kinderen kunnen hier ook lekker recreëren,” legt hij uit. Rondom de baden ligt een ruime ligweide waar mensen kunnen ontspannen in de zon. Beneden kunnen de jongelui voetballen en andere balsporten beoefenen. “Wij hebben dat bewust van elkaar gescheiden, want je wil niet dat iemand ineens verrast wordt met een bal in zijn of haar gezicht.” Het Bosbad heeft een aantal. De paddenstoel, de kikker, de olifant en sinds een paar jaar nu ook de egel. “Je merkt gewoon dat de kinderen het leuk vinden, glijend van de olifant glijbaan af. Ze behoren echt tot het Bosbad.”

Omzien 

Wat voor Roelofsen echt op nummer 1 staat zijn zijn gasten. Hij houdt van de mensen en van de gezelligheid en maakt graag praatjes met de bezoekers. “Veiligheid vind ik ook erg belangrijk als ik een praatje met je maak sta ik nooit met mijn rug naar het bad toe. Je moet altijd alert blijven.” Bij het Bosbad in Lunteren is één ding duidelijk: iedereen die hier komt, merkt meteen de gastvrijheid, betrokkenheid en rust, waardoor dit een bijzondere plek is waar het echt voor iedereen voelt alsof je welkom bent.

Dit artikel is aangeboden door Live Love Lunteren een collectief van vier journalistiek studenten van de CHE.

Lees hier de online krant van deze week.