KATONG MALUKU Festival zaterdag 5 juli brengt Molukse cultuur tot leven

KERNHEM – Op zaterdag 5 juli 2025 vindt in Ede de eerste editie plaats van het KATONG MALUKU Festival. Een initiatief van Stichting UTAMA, die met dit nieuwe culturele evenement de rijke Molukse cultuur wil vieren én delen met een breed publiek. Het festival biedt een gevarieerd programma met muziek, dans, kunst en eten — geworteld in traditie, maar met oog voor de toekomst.

Een familie-initiatief met een missie

Stichting UTAMA werd opgericht door Petrus Pesulima uit Lunteren en zijn dochters Chantal en Gina Pesulima. Ook schoonzoon Michiel van der Valk is nauw betrokken bij dit eerste, fysieke project. De familie, want ook andere kinderen en kleinkinderen helpen enthousiast mee, zet zich in voor het zichtbaar maken van Moluks erfgoed in Nederland. 

“Onze tijd is geweest,” zegt Petrus, voormalig voorzitter van de Molukse Wijkraad Lunteren en oud interim bestuurder van Stichting Ina Ama. “Het is aan de jongere generatie om dit verder te dragen. Wij staan er nog, maar zij bepalen de richting.” 

Gina groeide op in de Molukse wijk in Lunteren. Voor haar is het essentieel dat het festival uitnodigend is voor iedereen. “KATONG MALUKU (vrij vertaalt in het Nederlands ‘Wij zijn Moluks’) is geen besloten gemeenschapsevenement. We willen dat bezoekers – Moluks of niet – kennismaken met wie wij zijn, waar we vandaan komen, en hoe wij ons ontwikkelen.”

Podium voor erfgoed en creativiteit

De programmering weerspiegelt een brede culturele identiteit: van traditionele dansen tot moderne muziek en beeldende kunst. Onder de optredende artiesten bevinden zich gevestigde namen en jong talent van Molukse afkomst. Zo is zangeres Jessica Manuputty aanwezig met haar kenmerkende mix van soul en Molukse melodieën, treedt tribute band Friends of wijlen Edenaar Charly Angenois op, en brengen dansers Sascha Lekatompessy en Moya Wenno een combinatie van hedendaagse choreografie en traditionele bewegingen. Ook jonge makers zoals Nani & Rafa, Jooz en DJ Miguell Kaidel zijn onderdeel van het programma. De dag wordt afgesloten met een energiek optreden van Kaidel, die Molukse ritmes mixt met elektronische beats.

Daarnaast is er een foto-expositie van documentair fotografe Maya Matulessy, die in haar werk het dagelijks leven van Molukse families in Lunteren vastlegt. Niet door iconische symbolen, maar via alledaagse scènes — kinderen in de speeltuin, een oudere generatie aan de keukentafel. “Want cultuur zit niet alleen in het grote, maar juist ook in het alledaagse”, aldus Gina.

Markt en Molukse keuken 

Het festivalterrein bij Huis Kernhem biedt ruimte voor een culturele markt, met twintig kramen van ondernemers met wortels in de Molukken of Oceanië. Bezoekers vinden er mode, kunst, interieurartikelen en boeken. Ook is er genoeg te doen voor de kinderen: ze kunnen zich laten schminken, er vindt een voorlees-sessie plaats en er is een knutselhoek. Centraal staat ook de culinaire beleving, met een foodcourt waar traditionele gerechten worden geserveerd. Van saté tot roedjak, bereid volgens familierecepten die van generatie op generatie zijn doorgegeven. “Een goed gerecht is fris en pittig tegelijk,” aldus Petrus Pesulima. “Dat is de Molukse keuken op z’n best.”

Open karakter 

Wat KATONG MALUKU onderscheidt, is het open karakter. Het festival komt voort uit de Molukse gemeenschap, maar richt zich nadrukkelijk op verbinding met de omgeving. “We willen niet alleen herinneren waar we vandaan komen,” zegt Gina, “maar ook ons verhaal blijven schrijven, in de tijdsgeest en samenleving van nu.” 

KATONG MALUKU nodigt bezoekers uit om te luisteren, te proeven, te kijken en mee te vieren.  Het culturele festival vindt plaats op zaterdag 5 juli op het sfeervolle terrein bij Huis Kernhem en is te bezoeken van 12.00 tot 21.00 uur. Tickets via https://www.stichtingutama.nl/katong-maluku

Lees hier de online krant van deze week.

NK Wielrennen 2025 prooi voor de sprinters

EDE – Dat het NK Wielrennen 2025 zowel bij de dames (Lorena Wiebes) als bij de heren (Danny van Poppel) is uitgelopen op een strijd tussen de rappe dames en heren, mag duidelijk zijn.

Dat de editie van 2025 überhaupt verreden kon worden, was voor een groot deel te danken aan de gemeente Ede en een peloton aan vrijwilligers. Zonder deze inzet – grotendeels onzichtbaar, had het NK Wielrennen 2025 aan een zijden draadje gehangen. Op het inmiddels bekende parcours door het buitengebied van de gemeente was het op de bekende plekken, onder andere de kruising Roekelseweg–Edeseweg en Vijfsprongweg–Edeseweg, een drukte van belang.Net voor de Valouwe vond er bij de dames een grote valpartij plaats, waardoor het peloton met een derde werd gedecimeerd. De achterblijvers legden, al dan niet gezellig keuvelend, de laatste kilometers af. Ook zij kregen van de toeschouwers het applaus voor hun inzet.

Bij de heren hadden zich in de tweede ronde zes renners in een kopgroep gevormd. Maar het vlakke parcours leende zich daar niet voor, en het peloton liet hen spartelen tot in de vierde ronde. Toen werd er orde op zaken gesteld door de ploegen met sprinters.

Het NK Wielrennen kende weliswaar geen selectief parcours, maar daar maalde het publiek langs de kant niet om. Zij hadden het prima naar hun zin.

Lees hier de online krant van deze week.

Maaike van Doorn 20 jaar makelaar – Omdat ik het nog steeds heel erg leuk vind

LUNTEREN – Of de Lunterse Krant een artikel kon maken over een beginnende taxateur? Natuurlijk! En zo zat de krant in 2005 aan de keukentafel aan de Hillegondalaan voor een gesprek met Maaike van Doorn, zij was als taxateur gestart.

Nu, 20 jaar later, is de keukentafel van toen ingeruild voor de vergadertafel in het kantoor van Maaike van Doorn Makelaar. Een team van zes enthousiaste en gedreven medewerkers vormt samen met Maaike de makelaardij aan de Stationsstraat in Lunteren.

Vertrouwd begonnen, samen gegroeid typeert 20 jaar Maaike van Doorn Makelaar.

Keukentafel Hillegondalaan

Haar eerste stappen in de makelaardij zette Maaike bij Piet Keus aan de Ieplaan als secretaresse waar ze ook startte met haar studie om na een aantal omzwervingen voor zichzelf te beginnen als taxateur. “Onze dochter ging net naar school en ik kon mooi onder schooltijd de taxaties gaan doen. Ik deed toen alleen maar taxaties.” Het zou anders lopen, want al heel snel vroeg een klant of Maaike ook hun huis kon verkopen. Dit eerste huis stond aan de Mielweg. In het jubileummagazine Maaike, dat deze week is verspreid, staat een artikel over deze woning en haar bewoners. Deze eerste akte werd getekend aan de keukentafel aan de Hillegondalaan.

Groei van de makelaardij

Van lieverlee ontstond het volledige pakket: verkoop, aankoop, nieuwbouw. Maaike van Doorn Makelaar was een feit geworden.

De keukentafel aan de Hillegondalaan werd te klein, en in 2007 werd het voorste deel van het monumentale pand aan de Stationsstraat betrokken, gelegen aan de eerste ‘rotonde’ van Lunteren. Het pand is in 1906 gebouwd en was destijds een bakkerij met winkel en woonhuis. Het was toen één pand en eigendom van de familie Blankestijn, die hier hebben gewoond en gewerkt. Sinds 2015 is het naastgelegen gedeelte aan de Spoorstraat ook aangekocht en op fraaie wijze gerenoveerd en betrokken bij het reeds bestaande pand. 

De verhuizing naar de Stationsstraat betekende meer zichtbaarheid en de daarmee gepaard gaande groei van de makelaardij.

 

Diversiteit van het vak

Medewerkster van het eerste uur is Laura, inmiddels 17 jaar werkzaam bij Maaike van Doorn Makelaar. Een open sollicitatie bracht haar naar Lunteren en vanaf het eerste begin klikte het. Maaike was nog maar net twee jaar bezig haar eigen makelaardij op te zetten toen Laura binnenstapte.

Begonnen als secretaresse, heeft zij zich via diverse opleidingen en studies opgewerkt tot Register Makelaar en heeft onlangs haar taxateursdiploma behaald.  Wat haar aan het vak aanspreekt, is de diversiteit ervan. Een huis verkopen is nooit hetzelfde. Het begeleiden van klanten, meedenken en adviseren maken dat je hen bijstaat in het nemen van belangrijke beslissingen. 

Verder bestaat het team uit: Nick (10 jaar), Maartje (9 jaar), Irma (4 jaar) en begin vorig jaar kwam Janick de deur van Stationsstraat 49 binnenstappen. Zowel Irma als makelaar en Nick als assistent makelaar kun je ook regelmatig met bezichtigingen treffen. Het team wordt compleet gemaakt met Gary Vooges, de partner van Maaike.  Nieuwsgierig geworden naar werken bij een makelaarskantoor? Dan is dit je kans! Maaike van Doorn Makelaar is op zoek naar het achtste lid van het team. Loop gerust eens binnen en wie weet sta jij in de volgende ‘Maaike’ tussen je collega’s.

Een open communicatie

Langdurige dienstverbanden typeren niet alleen het kantoor, maar ook de relaties met klanten, aannemers en projectontwikkelaars bestrijken vaak meerdere jaren. Dit kenmerkt de makelaar-klantverhouding van het team van Maaike van Doorn Makelaar.

Betrokkenheid, brede kennis van zaken, meedenken met de klant, open communicatie en de klant als persoon zien: het team zet zich voor de volle 100% in. Ook hier geldt: Doen wat je zegt en zeggen wat je doet. “De omgang met mensen en de contacten zijn het leukst. Geen enkele situatie is hetzelfde. Je bent als makelaar een schakel in een belangrijk moment in iemands leven. De diversiteit die het vak met zich meebrengt is interessant,” merkt Maaike tijdens het gesprek op.

Makelaarsstafje

Zij is beëdigd makelaar en na enig nadenken komt het jaartal 1997 naar boven. In dat jaar werd Maaike van Doorn beëdigd tot makelaar in onroerende goederen door de rechtbank in Arnhem. Maaike van Doorn Makelaar is aangesloten bij beroepsgroep NVM, de grootste brancheorganisatie van vastgoedprofessionals in Nederland, met ruim 5.500 aangesloten makelaars.

In 2023 kreeg Maaike het makelaarsstafje voor 25 jaar werkzaam zijn in het vak.

Kleurplaat

Aan kinderen – de klanten van morgen – is met het 20-jarig jubileum ook gedacht. Zij kunnen op het kantoor aan de Stationsstraat 49 in Lunteren een bijzondere kleurplaat afhalen. Lever deze vóór 14 juli, ingekleurd in op het kantoor. En… wie weet win jij dan een van de mooie prijzen die er te winnen zijn! 

Voor een extra feestelijk tintje staat er op vrijdag 27 juni tussen 15.00 uur en 17.00 uur een ijscokar bij het kantoor. Kom jij een lekker ijsje halen? 

Lees hier de online krant van deze week.

Lunterse ‘klimgeiten’ pieken in de Alpen

LUNTEREN –  Het was een uitdagende week voor een groep fanatieke fietsers uit Barneveld en Lunteren. In vijf dagen tijd koersten ze in Frankrijk van Annecy naar de Côte d’Azur. 

Onderweg trotseerden ze hoge bergen, waaronder Col de la Madeleine, Col d’Izoard, Col du Galibier en de Col de Vars.

De wielerploeg bestaat uit Rob Coenen, Pieter Jansen, Martijn Pater, Martijn van Wageningen en Willem Riezebosch uit Barneveld en Harry van Ginkel en Gert van Veldhuizen uit Lunteren. Barnevelder Erik de Kruyff was erbij als ploegleider, soigneur en mecanicien.

Lees hier de online krant van deze week.

Emma van den Top schrijft en tekent boek over dementie: Grijs geluk

LUNTEREN – Dementie is een stevig en beladen onderwerp, niet direct iets waar je aan denkt basis voor een afstudeerproject. Toch is het Emma van den Top (Lunteren) gelukt om dit thema op luchtige respectvolle wijze te verbeelden in het prentenboek Grijs geluk.

De Lunterse is onlangs afgestudeerd als docent beeldende kunst en vormgeving. Grijs geluk was haar afstudeerproject. Het idee hiervoor ontstond tijdens haar werk in verzorgingstehuis Honskamp (Lunteren).

Ontroerende herkenbaarheid

Grijs geluk bevat kleurrijke tekeningen van Emma die waargebeurde uitspraken en verhalen ondersteunen. Het prentenboek biedt een bijzondere, maar ook ontroerende inkijk in de wereld van dementie.

Professionals die dagelijks met dementie te maken hebben en inzage kregen in het boek, herkenden veel uit de praktijk. Emma weet op treffende wijze de wisselende emoties te verbeelden en verwoorden. Grijs geluk is een prentenboek geworden dat een houvast en leidraad kan zijn voor de omgeving van iemand met dementie – denk aan familie, vrienden en mantelzorgers. De soms ontroerende herkenbaarheid maakt Grijs geluk zeer toegankelijk.

Richting gevonden

Als student aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) koos Emma bewust voor dementie als onderwerp van haar afstudeerproject. Haar werkzaamheden bij verzorgingstehuis de Honskamp vormden de basis.

Dementie, hoe verbeeld je dit? Hoe verwoord je het? “Het was een heel proces van nadenken en ontzettend veel maken, van keramiek tot schilderijen van ouderen. Maar dat was niet echt wat ik wilde. Bij het maken van heel simpele tekeningen begon het balletje te rollen.” Emma had haar richting gevonden. Haar docent zag dat het goed zat, maar stelde wel een belangrijke vraag: Wat wil je ermee?

Onverwachte schoonheid

Het werd een boek – een prentenboek: Grijs geluk. Emma: “Hierin probeer ik mijn visie en ervaring door te geven aan anderen. Het is een inkijk in de wereld van dementie met eenvoudige tekeningen en anekdotes uit de praktijk.”

Of zoals haar uitgever, Uitgeverij Boekscout, het in een persbericht verwoordt: In haar werk verkent ze de gelaagdheid van dementie: het verdriet, de humor en de onverwachte schoonheid. Met Grijs geluk geeft ze een stem aan verhalen die anders misschien verloren zouden gaan. –

Het boek is te bestellen via Uitgeverij Boekscout.

Lees hier de online krant van deze week.

Geslaagde familiedag bij SDS ‘55 in Wekerom

WEKEROM – Afgelopen zaterdag stond het terrein van voetbalclub SDS ‘55 volledig in het teken van gezelligheid tijdens de jaarlijkse familiedag. Honderden spelers, familieleden en belangstellenden genoten van sport en entertainment.

Overdag werd er fanatiek gestreden tijdens een volleybal- en voetbaltoernooi voor bedrijven. Het volleybaltoernooi werd gewonnen door Hyrax, terwijl Hazeleger er met de winst vandoor ging bij het voetbaltoernooi.

Feestavond

’s Avonds werd het feest voortgezet met een feestavond in Las Vegas-stijl. Hoogtepunt was een playbackwedstrijd in het teken van Elvis Presley, waarbij het derde herenteam van SDS ‘55 overtuigend de eerste prijs pakte.

Lees hier de online krant van deze week.

Scouting Lunteren genomineerd voor ‘Beste Idee van Gelderland’

LUNTEREN – Scouting Lunteren is dit jaar genomineerd voor Het Beste Idee van Gelderland, een verkiezing van het ANWB Fonds. 

De scoutinggroep maakt daarmee kans op een bijdrage van 15.000 euro, bedoeld voor de installatie van onder andere een thuisbatterij waarmee het clubgebouw bijna volledig op zelf opgewekte zonne-energie kan draaien. De scoutinggroep beschikt al over zonnepanelen. De batterij moet het mogelijk maken om doordeweeks opgewekte stroom op te slaan voor momenten waarop het gebouw intensief gebruikt wordt, zoals tijdens weekenden en kampen. Zo wordt het gebouw in het Luntersche Buurtbosch niet alleen energiezuiniger, maar ook minder afhankelijk van het elektriciteitsnet.

Het initiatief is nadrukkelijk meer dan een technische investering waar de groep jarenlang profijt van hoopt te hebben. Mocht Scouting Lunteren winnen dan hopen ze hun jeugdleden mee te kunnen geven hoe de nieuwe energie-opslag werkt en gaat er voor belangstellenden een workshop worden georganiseerd waar de thuisbatterij in het klein wordt nagebouwd. 

Lokale duurzaamheid

Het ANWB Fonds ondersteunt maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan een duurzamer, socialer en bereikbaarder Nederland. In elke provincie wordt één winnaar gekozen, op basis van publieksstemmen. Alleen de inzending met de meeste stemmen ontvangt het geldbedrag.

Vind je het een sympathiek initiatief en wil je Scouting Lunteren steunen? 

Doe dat nu gratis en eenvoudig via bijgaande QR of op: 

bit.ly/Stem-op-Scouting-Lunteren

Lees hier de online krant van deze week.

Bewoners Honskamp gingen op pad

LUNTEREN – Vorige week gingen bewoners op pad voor een rondje door het centrum van Lunteren. Begeleid door vrijwilligers en personeel genoten zij van een aantal heerlijke dagen. 

Donderdag was er een tussenstop bij het Westhoffhuis, waar zij werden getrakteerd op koffie en gebak. 

In en buiten het Westhoffhuis heerste een gezellige sfeer en vrijwilligers liepen af en aan met kannen koffie en schalen gebak. Er ontstond zowaar een file in de aanloop naar het bordes voor de ingang.

Gezamenlijk genoot men van het wandelrondje door Lunteren en de ontmoetingen onderweg.

Lees hier de online krant van deze week.

Bloemen tussen de bomen

LUNTEREN – Karin Bloemen kwam, zag en veroverde de harten van de ruim 300 bezoekers aan haar concert bij De Koepel. Het werd vrijdag 20 juni een sfeervolle en zwoele zomeravond waarop men kon wegdromen bij luisterliedjes, lachen om de kwinkslagen en anekdotes, en misschien een traantje wegpinken bij het horen van een levenslied. Karin werd begeleid door pianist Bernd van den Bos, geen onbekende in de muziek- en zangwereld van Lunteren.

Vanuit het raam

Keek Karin daar niet even door het raam van De Koepel? Probeerde ze zich te realiseren waar zij terecht was gekomen? Ook deze artieste uit de Amsterdamse Jordaan zal zich eerder op de vrijdag hebben afgevraagd, bij het afdraaien van de Boslaan naar het bospad, waar zij zou uitkomen. Op een locatie die uniek genoemd mag worden in het Nederlandse concertlandschap.

Vanuit het raam zag zij de stoelen voor haar podium bezet raken door de vele toeschouwers die op het zomeravondconcert waren afgekomen. Zij genoten, en Karin genoot mee. “Ik voel mij als een bloemetje tussen de bomen,” typeerde zij zichzelf in de setting van deze avond.

Dit dorp

Namen uit de kleinkunst van Nederland passeerden de revue: Jenny Arean, Jasperina de Jong, Wim Sonneveld, Toon Hermans en Donald Jones. Uiteraard kwam Het Dorp (Wim Sonneveld) voorbij. Het zou zomaar over Lunteren kunnen gaan.

Een dorp in ontwikkeling, waarbij de gedachten aan vroeger zomaar naar boven komen. … Dit dorp, ik weet nog hoe het was… Hier en daar zong het publiek mee en deinde het mee op de pianoklanken van Bernd. …We leefden eenvoudig toen…

Een merel

Ook deze avond toonde de natuur zich van haar beste kant. Het fluiten van de vogels gaf een extra dimensie aan het concert. De livebeleving van concerten bij De Koepel is in een studio onmogelijk na te bootsen.

Karin Bloemen is bijna aan het einde van haar eerste lied, als een merel zich, helder fluitend, bij haar laatste noten voegt. Dit maakt dat elk concert bij De Koepel echt uniek en onvergetelijk is – voor artiest én publiek.

Sinds vrijdagavond heeft de Koepelcommissie er weer een ambassadrice bij in de promotie van haar (zomeravond)concerten op deze bijzondere plek in het Luntersche Buurtbosch.

Lees hier de online krant van deze week.

Onderwaterhockeyclub Heiduikers traint bij Het Bosbad

LUNTEREN – Sinds maandagavond 16 juni trainen de onderwaterhockeyspelers van Heiduikers voor het eerst in het Bosbad voor hun wekelijkse sessies. 

De club heeft voor de komende twaalf weken het zwembad iedere maandagavond tot hun beschikking, en dat is voor het bosbad een rijke aanvulling, vertelt badmeester Cees Roelofsen vol trots. Onderwaterhockey is een dynamische sport die gespeeld wordt op de bodem van een zwembad, waarbij teams van zes spelers elkaar proberen te verslaan door een loden puck in het doel van de tegenpartij te krijgen.

De spelers dragen zwemkleding, vinnen, een duikmasker, snorkel en een korte stick om de puck te verplaatsen. Het doel van het spel is simpel, maar de uitvoering is dat allerminst. “Je speelt met zes actieve spelers in het water en vier wisselspelers,” vertelt Gerard Lubberink, al zo’n vijftien jaar actief in de sport. “Iedereen heeft zijn eigen rol: twee voorwaarts, twee vleugelspelers en een centrale verdediger. Het is een supersnel spel waarin je continu moet schakelen en je adem in moet houden.”

Samenspel

Het belangrijkste element van onderwaterhockey is het samenspel. “Het is geen sport waarbij iedereen op één plek hoopt te scoren. De truc is om snel van positie te veranderen en elkaar op het juiste moment op te volgen,” legt Lubberink uit. Het spel is snel, tactisch en vereist veel behendigheid. “De puck weegt anderhalve kilo, dus je hebt wat kracht nodig, maar ook snelle bewegingen om het spel vlot te houden.” De sport heeft zijn oorsprong in de jaren ‘50, toen duikers in de wintermaanden een manier zochten om fit te blijven. Het begon als “octopush” en evolueerde naar het onderwaterhockey zoals we het nu kennen. “De sport wordt veel beoefend door sportduikers die in de wintermaanden niet in buitenwater willen duiken,” zegt Lubberink. “Het is een fantastische manier om actief te blijven, vooral als je van snelheid en teamspel houdt.” De Heiduikers, die dit jaar voor het eerst in het Bosbad trainen, hebben een extra voordeel. “De omstandigheden hier zijn ideaal: het water is helder, de temperatuur is goed, en de bodem is perfect voor ons spel,” zegt Lubberink. Het Bosbad biedt de Heiduikers, die vaak na de reguliere zwemuren in openbare zwembaden trainen, een uitstekende locatie. Naast haar betrokkenheid bij de Heiduikers, speelt teamgenoot Sanne Crum ook in het Nederlandse selectieteam voor onderwaterhockey. “We trainen nu voor het Europees Kampioenschap in Dordrecht, waar 9 landen bij de vrouwen meedoen,” zegt Sanne. De selectieprocedure is intensief, met uiteindelijk 12 speelsters die mogen deelnemen. “Het is een geweldige uitdaging, maar het motiveert enorm om te trainen voor zo’n groot doel,” vertelt ze. Nederland heeft een sterke positie, met eerdere top-8 finishes op het WK en een vierde plaats op het EK. Sanne hoopt dat haar ervaring ook anderen inspireert om de sport te ontdekken.De Heiduikers willen de sport verder populariseren en zijn dan ook op zoek naar nieuwe leden. “Er zijn veel mensen die het spel leuk vinden, maar het wordt nog niet veel gezien op tv of in de media,” legt Lubberink uit. “Het is moeilijk te volgen als kijker, maar zodra je het zelf speelt, begrijp je hoe leuk het is.” De club hoopt dat de wekelijkse trainingen in het Bosbad meer mensen naar onderwaterhockey zullen trekken, een sport die zowel fysiek als mentaal uitdagend is.

Voor wie nieuwsgierig is geworden, kan op maandagavond vanaf 19.00 uur aansluiten om vrijblijvend met de sport kennis te maken. “Wij hebben hier wel wat materiaal liggen om je de beginselen te leren,” sluit Gerrit af.

Lees hier de online krant van deze week.