Blink Baby Kids Teens wint twee modewinkel-awards

REGIO – In de categorie kindermode heeft Blink Baby Kids Teens twee publieksprijzen in de wacht gesleept: beste modewinkel van Ede én beste modewinkel van de provincie Gelderland. “Het is een waardering voor alles wat we doen. En het is super om dat op deze manier terug te zien. Daarom willen wij iedereen die gestemd heeft ontzettend bedanken,” aldus de dolgelukkige winnaars van Blink Baby Kids Teens.         

Foto door www.karenfotografeert.nl

Lees hier de online krant van deze week.

Leerlingen Nederwoud in actie voor energiebesparing

NEDERWOUD – Maandag 26 mei ging de Energy Race officieel van start, en ook Nederwoudseschool doet hier enthousiast aan mee! Het doel van deze landelijke actie is om mensen bewust te maken van het belang van energie besparen. Daar zetten de leerlingen van basisschool Nederwoud zich vol overgave voor in.

Zuinig met energie

Samen met andere scholen in het land voeren ze allerlei creatieve opdrachten uit waarmee ze punten kunnen verdienen. En ja, er is ook een prijs te winnen! Eén van de opdrachten: in de krant komen om zo aandacht te vragen voor de Energy Race.

“Wij vinden het belangrijk om zuinig om te gaan met energie,” vertellen de leerlingen. “We willen niet alleen zelf beter leren besparen, maar ook anderen inspireren om mee te doen.”

Tips die zij graag delen? Zet de lamp uit als je een kamer verlaat, vervang oude gloeilampen door energiezuinige ledlampen, douche wat korter en bespaar water én geld, en vang regenwater op voor je planten.

Met hun inzet en enthousiasme hopen de kinderen van Nederwoudeschool een voorbeeld te zijn voor iedereen. Energie besparen is niet alleen slim, het is ook nog eens leuk!

Lees hier de online krant van deze week.

Meester Gijs gaat 4 juli a.s. met pensioen

NEDERWOUD/LUNTEREN – Nog een paar weken is hij op de scholen en schoolpleinen te vinden, en dan stopt Gijs Harthoorn ermee. De conciërge van Scholen met de Bijbel te Lunteren (SMDB) gaat na vijftien jaar met pensioen. Dinsdag 24 juni a.s. is zijn afscheidsdag en ongetwijfeld zal hij dan vele handen schudden.

Onder de aanwezigen zullen ongetwijfeld ook oud-leerlingen van de SMDB zijn. De aanstaande pensionado is op het schoolplein beter bekend als Meester Gijs. Vrijdag 4 juli a.s. is zijn laatste werkdag en dan trekt hij voorgoed de schooldeur achter zich dicht.

Herintreder

Als conciërge is Gijs de verbindende factor geweest binnen de vereniging Scholen met de Bijbel te Lunteren – tussen leerlingen, ouders en personeel. Het is een rol waarin hij is gegroeid en waarin hij zich thuis is gaan voelen.

In 2010 zette hij als herintreder voor het eerst voet op het schoolplein van de SMDB, nog niet wetend hoe hij deze functie precies moest invullen. Tot dan toe was er eigenlijk nooit een vaste kracht voor deze rol geweest.

“Ik was wat dat betreft een vreemde eend in de bijt en heb eerst afgewacht: kijken hoe ik de baan als conciërge kon invullen. Spelenderwijs is daar invulling aan gegeven. Ik ben erin gegroeid en het is een pracht van een baan geworden. Ik geniet van de contacten met kinderen, ouders en het personeel. Ik wist niet dat ik dit in mij had en vind het heerlijk om met kinderen te werken.”

Veiligheid voor alles

De basis van het vak conciërge is volgens Gijs preventie: dingen signaleren voordat ze kapotgaan, storingen oplossen aan bijvoorbeeld apparaten, en zorgen voor netheid in en rondom de scholen (De Bron, De Wegwijzer en basisschool Nederwoud).

Voordat elke schooldag begint, doet hij een ronde door de gebouwen. Zijn de toiletten schoon? Ligt er geen afval? Zijn er geen losliggende tegels? Gaat die boomwortel geen problemen opleveren?

“Veiligheid gaat boven alles. Dat betreft speeltoestellen, het straatwerk, boomwortels… Je kunt het zo gek niet bedenken in praktische zin.”

Zijn ervaring als boomkweker en verhuizer komt hierbij goed van pas. Oplossingsgericht denken is volgens hem een van de belangrijkste aspecten van het conciërgewerk. Daarmee kan in veel gevallen – zoals bij de SMDB Lunteren – geld worden bespaard. Het vak vergt een manusje-van-alles, mét oog voor detail.

Een pienter ventje

Leerlingen kunnen altijd bij meester Gijs aankloppen als er iets niet goed functioneert. Zoals dat jochie van drie turven hoog. “Tweeënhalf jaar was hij en er was iets met zijn fietsje. Ik begin eraan, en het kind kijkt mee met wat ik doe. Op een gegeven moment tikt hij op mijn arm en geeft aan het zelf te willen doen. Hij pakt de moeren, draait ze op de bouten en zet ze met de sleutel vast. Door te kijken wist hij precies wat er moest gebeuren. Een pienter ventje!”Dat zijn de momenten waarin meester Gijs in zijn element is: samen met kinderen problemen aanpakken en die proberen op te lossen.

Een mooi project

Zijn oude vak als boomkweker komt hem nog dagelijks van pas bij het groenonderhoud rondom de scholen. Een mooi project hierin was de vergroening van het schoolplein van De Wegwijzer:“Dit is samen met de kinderen gedaan. Met elkaar hebben we hiervoor subsidie aangevraagd en daarmee hebben we het plein met veel groepen opgeknapt. Dat zijn heel leuke dingen om te doen.” 

Gijs geeft aan dat hij na zijn pensioen, nog voldoende heeft te doen.  Zijn vrijwilligerswerk en hier en daar een helpende hand uitsteken, maakt dat hij lekker bezig blijft en zich niet hoeft te vervelen.

Lees hier de online krant van deze week.

Postbezorger Linda Jonkers stopt na 26 jaar “Mensen zien mij als meer dan de post”

LUNTEREN – Al 26 jaar loopt ze met een glimlach door de straten van Lunteren – met een stapel post onder de arm en altijd tijd voor een praatje. Linda Jonkers (67) is een vertrouwd gezicht in het dorp. Niet zomaar een bezorger, maar een geliefd onderdeel van de buurt.

“Ik ben begonnen in 1999,” vertelt Linda. “Eerst als postbode, toen nog bij het postkantoor aan de Reeenlaan. Daar sorteerde ik ’s ochtends de post zelf, en daarna liep ik mijn wijk. Dat vond ik heerlijk.” Nadat het postkantoor verdween, werd Linda officieel postbezorger. “Dat klinkt bijna hetzelfde, maar het is echt anders. Nu wordt alles kant-en-klaar aangeleverd op Stroet, waar ik mijn post iedere dinsdag, donderdag en zaterdag ophaal,” legt ze uit. 

Linda’s ronde is veel meer dan een bezorgklus. Het is een sociaal netwerk op twee benen. “Ik ken de mensen, ik zie ze wekelijks. Dan neem ik liever de tijd voor een praatje dan dat ik binnen de tijdsklok werk. Vandaag staat er bijvoorbeeld 2 uur en 40 minuten voor mijn wijk, maar ik weet nu al dat ik er zeker vijf uur over doe.”

Hoewel Linda praktisch elke wijk in Lunteren wel heeft gehad, blijft de Dorpsstraat haar favoriet. “Daar loop ik het langst. En daar voel ik me het meest thuis.” Wat ze het mooiste vindt? “De verbondenheid. Mensen zien mij als meer dan de post. En ik hen ook.”

Dierbaar

Linda’s sociale contacten zijn haar dan ook zeer dierbaar geworden. “Met kerst krijg ik van vaste bewoners flesjes wijn of chocolade. Laatst kreeg ik zelfs een koffertje cadeau – met de naam van mijn kleindochter erop. Voor als ze komt logeren. Echt, daar doe je het voor.”

Naast de leuke contactmomenten is het werk van een postbezorger niet altijd gemakkelijk. Vroeg opstaan, in weer en wind naar buiten – vooral de warme zomerdagen zijn zwaar. “Met folders, boekjes, af en toe een piek aan brieven – het blijft tillen en sjouwen. Vooral op warme dagen voel ik dat wel.”  Toch merkt Linda ook dan de betrokkenheid die zo kenmerkend is voor het dorp. “Dan krijg ik van mensen een koud flesje water of een zout dropje. Dat zijn de kleine dingen die het groot maken.” En de winters? “We hebben niet veel sneeuw meer, maar als het dan tóch glad is, zijn mensen extra zorgzaam. Overal mag ik even opwarmen of krijg ik iets warms te drinken. Dat maakt dit werk zo bijzonder.”

Toch zijn juist die momenten ook de reden dat Linda besloot om te stoppen. “Met mijn 67 jaar ben ik natuurlijk de jongste niet meer, en dat merk ik vooral aan mijn knieën en voeten.”

In de één-na-laatste week van juni loopt Linda haar laatste ronde door de Dorpsstraat. Maar achter de geraniums zal ze niet verdwijnen. “Ik blijf actief: ik ga een paar keer per week zwemmen. Ook wil ik samen met mijn man op vakantie naar Italië, waar mijn zoon een Bed & Breakfast runt. En natuurlijk veel tijd doorbrengen met mijn kleinkind.”

Dankbaar

Linda wil via deze weg iedereen bedanken voor de warme praatjes en de fijne momenten tijdens haar werk. Ook al brengt ze de post niet meer rond, in haar geliefde Dorpsstraat zal ze nog vaak te vinden zijn.

Lees hier de online krant van deze week.

Zomerconcert met Karin Bloemen en Bernd Bos

LUNTEREN – Vrijdagavond 20 juni wordt een heerlijke lange zomeravond midden in het Luntersche Buurtbosch bij De Koepel. Niemand minder dan Karin Bloemen komt, samen met pianist Bernd van den Bos, Lunteren muzikaal vermaken.

De kaartverkoop is in volle gang en de weerberichten zien er ook goed uit. De Koepelcommissie is blij en trots dat er ook dit jaar weer muzikanten van naam te gast zijn in Lunteren.

Geen Loek van den Berg

Helaas heeft de Koepelcommissie moeten besluiten het zaterdagavond jazzconcert met het Loek van den Berg quintet te annuleren. Een week voor aanvang waren er, jammer genoeg, te weinig kaarten verkocht.

Bereikbaarheid Koepel

De Koepel is alleen lopend of met de fiets bereikbaar. Auto’s kunnen aan de Boslaan of bij De Werelt (Westhofflaan 2) worden geparkeerd.

Meer informatie en actualiteiten

Actualiteiten worden via de website en de social media kanalen gedeeld. Meer informatie over uitkijktoren en natuurtheater De Koepel staat op www.buurtbosch.nl

Lees hier de online krant van deze week.

Veiling en jeugdloop leveren €104.940,- op

EDERVEEN – Advendo ‘57 beleefde zaterdag een geweldige dag vol sport, saamhorigheid en opbrengsten voor de nieuwe kantine. 

Rond het middaguur trapten de seniorenteams af voor de Van de Vendel Cup, waarin het 3e elftal winnaar werd. ’s Middags was het de beurt aan de jeugd die zich tijdens de sponsorloop flink in het zweet werkte. De organisatie stond als een huis en de opbrengst van ruim €6.000,- is een prachtig resultaat. De deelnemers werden beloond met ijs en friet.

’s Avonds begon de veiling, geleid door Tomas van de Lagemaat en Dirko Bos. Er werden meer dan 40 items geveild, van vakantiehuizen tot ludieke objecten zoals de beroemde rode stier van het dak. Deze stier leverde in eerste instantie €1300,- op, waarna de hoogste bieder het bedrag doneerde. Bij de herveiling kwam daar €1800,- bovenop. Uiteindelijk stond de opbrengst van de sponsorloop en veiling op €104.940,-. Voorzitter Henk van Ginkel nam de cheque in ontvangst. “Gistermiddag verwachtten we nog zo’n 20 à 30 duizend euro op te halen, dus we zijn overrompeld door dit eindbedrag,” aldus de organisatie.

Met dit bedrag is het gat in de begroting flink verkleind. De club hoopt in de komende maanden het resterende bedrag op te halen, om in december met de bouw te starten. Scan de QR-code om een bijdrage leveren.

Lees hier de online krant van deze week.

Kleedjesmarkt voor kinderen tijdens zomermarkten in Lunteren

LUNTEREN – Deze zomer worden de zomermarkten nóg leuker voor jonge ondernemers! Op vier marktdagen wordt op ’t Nieuwe Erf een gezellige kleedjesmarkt georganiseerd, speciaal voor kinderen tot en met 12 jaar. Een unieke kans voor kinderen om hun speelgoed, boeken of zelfgemaakte spulletjes te verkopen.

De kleedjesmarkt vindt plaats op de volgende data: 23 en 30 juni, en 6 en 13 augustus, telkens van 13:00 tot 18:00 uur. De kosten voor deelname bedragen €2,-. 

Daarvoor krijgen de kinderen niet alleen een mooie verkoopplek op ’t Nieuwe Erf, maar ook twee glaasjes ranja om het marktgevoel compleet te maken.

Aanmelden kan eenvoudig via www.lunterencentrum.nl/kleedjesmarkt. Bij voldoende aanmeldingen gaat de markt door, dus wees er op tijd bij!

Lees hier de online krant van deze week.

Loco-burgemeester Versteeg bezoekt honderdjarige inwoner

Mevrouw Gerritje Cornelia de Gooijer-van Wijk vierde op donderdag 18 januari haar honderdste verjaardag. Loco-burgemeester Arnold Versteeg bracht haar op deze feestelijke dag een bezoek.

Lees hier de online krant van deze week.

Piet Bettink, Johan Jansen en Teus van Norden benoemd tot Lid van Verdienste

LUNTEREN – Tijdens de nieuwjaarsreceptie op zaterdag 6 januari zijn Piet Bettink, Johan Jansen en Teus van Norden benoemd tot Lid van Verdienste van Voetbalvereniging Lunteren.

De decoratiecommissie heeft deze trouwe vrijwilligers voorgedragen voor een eervolle benoeming. Zij ontvingen na een speech een speldje, oorkonde en bos bloemen uit handen van voorzitter Herbert Wagensveld. Johan Jansen was tijdens de nieuwjaarsreceptie in Spanje op trainingskamp met de selectie. Hij werd daarom op zaterdag 13 januari tijdens een gezellige avond in de kantine in het zonnetje gezet. 

Vrijwilligers

Piet, Johan en Teus zetten zich al jaren met veel energie en passie in voor onze vereniging. Piet verkocht toegangskaarten bij het hek, regelt sponsoren en prijzen voor de verloting en is een kartrekker in de kantine. Johan is al jaren teammanager van het eerste elftal en is ook jeugdleider van het team waarin zijn zoon voetbalt. Teus is al jaren een vertrouwd gezicht achter de bar in de kantine, zet zich in om ons sportpark in goede staat te houden en is een periode elftalleider van Lunteren 6 geweest. 

Drie vrijwilligers die de benoeming tot Lid van Verdienste zonder meer verdienen! Onze vereniging draait natuurlijk op nog veel meer geweldige vrijwilligers. 

Contact

Vind jij dat iemand een benoeming tot Lid van Verdienste verdient, draag diegene dan voor  via secretariaat@vvlunteren.nl de of via het contactformulier op de website, gericht aan het bestuur. 

Lees hier de online krant van deze week.

ODG heet vanaf nu telt accountants & adviseurs ’Nieuwe naam, vertrouwde mensen’

REGIO – Broers Wim en Gerard de Groot openden in de jaren ’50 op Lunterse bodem hun administratiekantoor De Groot & De Groot, voorloper van ODG Accountants en Adviseurs. Ruim 70 jaar na de start van de twee broers is het tijd voor een nieuwe bedrijfsnaam.  

ODG Accountants en Adviseurs in Lunteren en ODG Staerk in Barneveld gaan verder onder de pakkende naam telt accountants & adviseurs. “De nieuwe naam past erg goed, omdat die aansluit bij ons uitgangspunt dat iedereen meetelt. Persoonlijke dienstverlening staat voorop, we kijken verder dan de cijfers”, zegt Robert van Dijk, die het bedrijf leidt met Jan de Groot, Niels van de Water, Gerjan Smit, Wilbert de Greef, Vincent van Veldhuizen, Martin Hazeleger en Eric-Jan Sobels.

Uitgebreide expertises

Het begon allemaal bij broers Wim en Gerard dus. Sommige Lunteranen zullen zich hun kantoor nog wel herinneren. En ook dat de zoon van Gerard, Jan de Groot, het kantoor sinds 1985 heeft voortgezet en uitgebreid. Diverse fusies volgden. Zo vond in 2023 onder meer de samenvoeging met het Lunterse Administratie- en Belastingadviesbureau van de Water plaats. “Die fusies pakten goed uit, zowel voor onze klanten als intern. Onze dienstverlening is nóg verder uitgebreid, doordat ons team is uitgebreid met kennis op nog meer verschillende vlakken”, concludeert Robert. “En met de slogan ‘Reken maar’ onderstrepen we dat de ondernemer bij elk vraagstuk op onze expertise kan rekenen. We beschikken over de kennis om echt meerwaarde te bieden.”

Persoonlijk betrokken 

telt accountants & adviseurs is lokaal betrokken en organiseert geregeld boeiende kennissessies en evenementen voor relaties. Het kantoor steekt veel energie in het opbouwen van een persoonlijke band met klanten. Niels van de Water: “Als je de persoon achter de ondernemer kent en ook weet wat er privé speelt, kun je nóg beter adviseren. We bieden de oplossing die het best bij de persoonlijke situatie van de ondernemer past.’’

Diensten en netwerk

Het accountantskantoor is breed vertegenwoordigd in vele branches binnen het mkb, biedt naast accountancydiensten ook salarisadministratie en fiscaal advies en werkt samen met een netwerk van externe specialisten. Door die samenwerkingen kunnen klanten bijvoorbeeld ook voor juridische zaken of hr-vraagstukken op het kantoor rekenen. 

AgroTeam

Daarnaast heeft telt accountants & adviseurs een eigen AgroTeam, gespecialiseerd in dienstverlening aan agrariërs. “Binnen de agrarische sector spelen regelmatig kapitaalintensieve thema’s”, weet Gerjan Smit als agrarisch accountant.  “Investeringen en bedrijfsoverdracht zijn onderwerpen die vaak ter sprake komen. Onze advisering is gebouwd op kennis van de gehele agrarische markt én van de uitgebreide wet- en regelgeving waar agrariërs mee te maken hebben. Zo is het actuele stikstofvraagstuk al geruime tijd onderwerp van gesprek. We bieden hierin meerwaarde door altijd op de hoogte te zijn van de actuele stand van zaken, bij de verschillende opties prognoses te maken en in iedere unieke situatie mee te denken.” 

De agrarisch experts bezoeken de ondernemer regelmatig. “Onze advisering vindt meestal plaats aan de keukentafel op de boerderij. We kennen de kracht van het bedrijf en de uitdagingen. We zijn op de hoogte van toekomstplannen en wensen van de agrariër en zijn pas klaar met ons werk als de ideale oplossing is gevonden, financieel, fiscaal en persoonlijk.” 

De naam telt accountants & adviseurs, in chique groen, prijkt nu op het bord aan de Boslaan 21 en op het pand in Barneveld. “Voor onze klanten blijft verder alles vertrouwd met de bekende contactpersonen en dienstverlening’’, benadrukt Niels. “Ze kunnen op ons blijven rekenen!’’ 

Kijk voor meer informatie op de nieuwe website www.telt.nl. 

Lees hier de online krant van deze week.