Gezellige rommelmarkt bij SIWA Zorg in Lunteren op vrijdag 11 juli

LUNTEREN – Op vrijdag 11 juli organiseert SIWA Zorg in Lunteren een gezellige rommelmarkt van 14:00 tot 20:00 uur. De opbrengst van deze dag gaat volledig naar een onvergetelijke vakantie voor de bewoners van SIWA Zorg. Het belooft een feestelijke dag te worden voor jong en oud!

Naast de rommelmarkt worden er twee rondleidingen gegeven door de locatie, van 15:30 tot 16:00 uur en van 18:30 tot 19:00 uur. Een mooie gelegenheid om kennis te maken met de organisatie, die op 1 juni 2025 precies één jaar bestaat.

Voor de kinderen zijn er springkussens en andere leuke activiteiten. Bezoekers kunnen genieten van diverse kraampjes met eten, drinken en leuke prijzen. Kom dus gezellig langs en steun een goed doel!

Parkeren kan bij VV Lunteren, of nog beter: kom op de fiets. SIWA Zorg is gevestigd aan de Dorpsstraat 208 in Lunteren. Meer informatie is te vinden op de website: www.siwazorg.nl.

Mis het niet en beleef een gezellige en betekenisvolle middag bij SIWA Zorg!

Lees hier de online krant van deze week.

Winnaars zomeractie winkeliersvereniging Wekerom

WEKEROM – De zomeractie van de winkeliersvereniging Wekerom is succesvol afgerond. Klanten die voor minimaal 10 euro besteedden bij deelnemende winkels — waaronder Kapsalon Natasja, Restaurant Derk, Albert Heijn Wekerom, Meijer Tweewielers, Elbertsen Warenhuis, Welkoop en Poelier Hans Bettink — ontvingen een lot waarmee mooie prijzen te winnen waren.

De hoofdprijzen bestonden uit een minuut gratis winkelen bij de Albert Heijn, een cheque van 250 euro en een waardebon van 100 euro te besteden bij een van de deelnemende winkels. Afgelopen woensdag zijn de prijzen feestelijk uitgereikt door de ondernemers aan de gelukkige winnaars.

Lees hier de online krant van deze week.

Rondje om de Koepel heet voortaan Rondje om de Koepel telt®

Het populaire Lunterse hardloopevenement Rondje om de Koepel, dit jaar op zaterdag 4 oktober, heeft een nieuwe naam: Rondje om de Koepel telt®. De toevoeging is een knipoog naar hoofdsponsor telt accountants & adviseurs, die zich al voor het 14e jaar op rij verbindt aan het evenement. 

“Met deze naam willen we onderstrepen hoe belangrijk dit evenement is voor onze gemeenschap én hoe dankbaar we zijn voor de jarenlange steun van telt accountants & adviseurs”, aldus de organisatie. 

“De naam sluit ook mooi aan bij de boodschap die de hoofdsponsor zelf uitdraagt: dat het draait om wat er echt toe doet, in je werk, in je bedrijf, maar óók in de samenleving.” Ook bij telt® is de trots op de samenwerking groot. “Wij vinden het belangrijk om lokale initiatieven te steunen die bijdragen aan vitaliteit, verbinding en plezier”, laat Niels van de Water namens telt® weten. “Een evenement als Rondje om de Koepel past daar perfect bij. Dat we onze naam nu letterlijk verbinden aan de loop, voelt als een natuurlijke stap.”

Lees hier de online krant van deze week.

Geslaagde eerste editie KATONG MALUKU

KERNHEM – Afgelopen zaterdag kwamen 1.250 mensen samen bij Huis Kernhem om de rijke Molukse cultuur te vieren. 

Het terrein veranderde in een bruisend festival met tientallen kraampjes vol traditionele Molukse kleding, lekkernijen en informatie over reizen naar de Molukken. Bezoekers konden zich ook laten masseren op Molukse wijze.

Lawa’s Gym gaf een energieke kickboksclinic, terwijl er iets verderop een fotoreportage te zien was over het dagelijks leven in de Molukse Wijk in Lunteren. Rondom het podium heerste een feestelijke sfeer met optredens van Molukse dansgroepen, muzikanten en zangers. Naast traditionele klanken klonk er ook moderne Molukse popmuziek.

Trots

“Alles kwam zaterdag samen! We zijn dan ook heel blij en vooral dankbaar dat er zoveel mensen op het KATONG MALUKU Festival afkwamen en men nu al vraagt of we het volgend jaar weer gaan organiseren,” aldus de organisatie die met trots terugkijkt op een geslaagde eerste editie, waarin ontmoeting, cultuur en verbinding centraal stonden.

Meer informatie over de stichting achter KATONG MALUKU  vind je op www.stichtingutama.nl.

Lees hier de online krant van deze week.

Boog voor Oud Lunterse Dag weer geplaatst

LUNTEREN – De boog voor de 47e Oud Lunterse Dag is maandagavond weer geplaatst. Het team van opbouwers had de zaken weer goed voor elkaar en alles was uitstekend georganiseerd. Alles paste ook nu perfect in elkaar.

Met het plaatsen van de boog werd meteen het startsein gegeven voor het thema van dit jaar: “t Vereenegingsleeve het Lunteren veul saomehang gegeeve”. Met elkaar maken we Lunteren gezellig. En daar namen de opbouwers alvast een voorschot op met het plaatsen van de traditionele boog. 

De OLD vindt dit jaar plaats op vrijdag 29 en zaterdag 30 augustus.

Lees hier de online krant van deze week.

Duo-fiets voor de Honskamp

LUNTEREN – De bewoners van de Honskamp zijn heel erg blij met onze nieuwe duofiets.  Afgelopen week hebben zij de fiets ontvangen van ‘Henk van Donkelaar Tweewielers’ en is deze feestelijk onthuld in onze binnentuin.  

Mede dankzij de Ede-doet bonnen en donaties van Lunterse ondernemingen, konden wij deze nieuwe duofiets aanschaffen. We willen iedereen dan ook via deze weg hartelijk bedanken voor de bijdrage.

De bewoners kunnen op deze manier veilig met een vrijwilliger op pad om de omgeving te verkennen en te bewegen. Zij kijken uit naar veel fietsplezier door het mooie Lunteren.

Lees hier de online krant van deze week.

Marije Kuppens stopt als vrijwilliger bij VV Lunteren ‘Vrijwilligers zijn het hart van de club’

LUNTEREN – Na bijna twintig jaar neemt Marije Kuppens afscheid als vrijwilliger bij VV Lunteren. Wat begon als gezellig rondlopen op het sportpark met een vriendin, groeide uit tot een jarenlange, veelzijdige inzet voor de club. Ze was bestuurssecretaris, actief in sponsoring en medeoprichter van Business Club ASNOD. 

Hoewel Marije zelf niet actief voetbalde, raakte ze samen met haar man Erwin – destijds voetballer bij DTS – sterk betrokken bij de vereniging. “Ik heb hem lekker naar Lunteren gehaald,” lacht ze. Ze bouwden een leven op in het dorp, met VV Lunteren als sociaal middelpunt. “Je kinderen gaan voetballen, je maakt vrienden, en die verbondenheid maakt het gewoon supergezellig.” De club is in die jaren flink gegroeid. “We zijn allang geen kleine vereniging meer. Er zijn veel toernooien, een trouwe groep sponsoren en heel veel vrijwilligers.” Toch benadrukt Marije dat elke vrijwilliger telt. “Of je nou schoonmaakt, het onderhoud doet of in het bestuur zit: iedereen is belangrijk. Zonder vrijwilligers géén club.”

Zelf koos ze bewust voor bestuurs- en sponsortaken, waar haar kracht ligt. “Ik kan geen team trainen, maar ik kan wel processen versnellen en organiseren. Dat is mijn manier van bijdragen.” Marije roept anderen op om ook vrijwilliger te worden, al is het maar voor een paar uur per week. “Je krijgt er zoveel voor terug: gezelligheid, sociale contacten, en je helpt de club vooruit.” De grootste verandering zag ze in de groei van de jeugdafdeling. “Er is meer aandacht voor begeleiding en trainers met voetbalervaring. Dat is mooi om te zien.” Ook sponsoren spelen hierin een rol. “We hebben een brede basis van lokale sponsoren die samen veel mogelijk maken, zoals het U14-toernooi.” Het afscheid van Marije is een moment om stil te staan bij het belang van vrijwilligers. Ze was jarenlang een drijvende kracht achter de schermen. Haar inzet laat zien dat iedereen, op zijn of haar manier, het verschil kan maken. Wil jij ook iets betekenen voor VV Lunteren? De club zoekt altijd nieuwe vrijwilligers – elke bijdrage telt.

Lees hier de online krant van deze week.

Geslaagde touwtrekwedstrijd in De Valk

DE VALK – Afgelopen vrijdag organiseerde AJK Stroe/Wekerom hun jaarlijkse touwtrekwedstrijd op de hoek van de Broekdijk/Lage Valkseweg. Er waren twee poules waarin veertien teams werden onderverdeeld op ervaring. Poule A met de ervaren teams werd gewonnen door Jansen Montage en in Poule B kwam Van den Herik als winnaar uit de bus. 

De organisatie kijk terug op een geslaagde dag en wil alle deelnemers, vrijwilligers en partners en de landeigenaar bedanken voor het mede mogelijk maken van deze mooie wedstrijd. Foto door Gerwin van Luttikhuizen.

Lees hier de online krant van deze week.

Groep 8 De Triangel les in Burgerschap

LUNTEREN – Afscheid nemen van groep 8 brengt de nodige emoties met zich mee, maar de stap naar het voortgezet onderwijs is ook iets moois. Het markeert een nieuwe fase in het opleidingstraject van een scholier.

Als voorbereiding op deze stap ging groep 8 van De Triangel op bezoek bij De Schakel en Het Westhoffhuis. Hier kregen zij informatie en voorbereiding op de middelbare school. Deze ontmoeting stond dan ook in het teken van nieuwe vakken, andere docenten en andere locaties.

Omzien naar elkaar

Een van de ‘vakken’ die zij het komende schooljaar krijgen, is Burgerschap. Samen met de organisaties Wij Lunteren en Malkander heeft Lunteren Aktief een activiteit bedacht voor de kinderen. Op donderdag 19 juni gaf Rutger (van Wij Lunteren) een gastles over omzien naar elkaar. Daarbij deelde hij een kaart uit met opdrachten die de kinderen voorafgaand aan de les Burgerschap moesten voltooien.

Op dinsdag 24 juni ging groep 8a naar De Schakel om samen met ouderen te sporten. Ze maakten onder andere gebruik van de beweegtuin en midgetgolf stond ook op het programma.

Begrip Burgerschap

Op woensdag 25 juni bezocht groep 8b Het Westhoffhuis. Een van de opdrachten was om een oudere mee te nemen. Gedurende deze ochtend maakten de leerlingen kennis met het begrip Burgerschap. Ze werkten samen aan twintig verschillende opdrachten en dachten na over thema’s als Lunteren, ouderen en leeftijdsgenoten. Malkander was die ochtend ook aanwezig om het spel te begeleiden.

Lees hier de online krant van deze week.

De Wilderige tuin

LUNTEREN – Het is donderdagavond en de regen van eerder op de dag laat de bloemen fris en helder kleuren. De trein van even over half acht richting Barneveld doet de spoorbomen dalen; de bel luidt nadrukkelijk en indringend.

Even later is de rust weergekeerd in de Wilderige Tuin op de hoek van de Molenparkweg en Mielweg in Lunteren.

Initiatief buurtbewoners

Wat voorheen een braakliggend stukje grasveld langs het spoor was, is veranderd in een weelderige tuin met bloemen en planten. Het is de transformatie van een rommelig uitlaatveldje naar een tuin waar je lekker doorheen wandelt en boeketjes plukt om uit te delen. Door een deel wilde bloemen te laten staan, voelen ook de insecten en vogels zich welkom. Het initiatief kwam van een aantal buurtbewoners, die zich ervoor inzetten om van deze doorn in het oog een rustiek plekje te maken. Dankzij de Ede-Doet-cheques en giften kwam de financiering rond. Vrijwilligers staken de handen uit de mouwen om van het braakliggende stukje grond een pluktuin te maken.

De pluktuin is aangelegd met o.a. dahlia’s, vaste planten en inheemse wilde bloemen. In de ontwerpfase werden stekjes en zaailingen van buurtgenoten gevraagd en gekregen. Planten die op het wensenlijstje stonden: sedum Autumn Joy, vaste coreopsis, vaste zonnebloem, Zeeuws knoopje, kogeldistel, blauwe distel, gele achillea, vlambloem, Rudbeckia triloba, grote rode pimpernel, helenium, ridderspoor.

Veel van deze soorten zijn terug te vinden in de pluktuin, waarin ook het bankje langs de Molenparkweg zijn plek heeft gekregen. Op de verhoging bij de spoorwegovergang, zodat men vanaf het bankje een mooi overzicht over de tuin heeft.Het is een gezellige en kleurrijke plek geworden waar iedereen welkom is. Het is een plek geworden om een praatje te maken, even uit te rusten, of gewoon te genieten van het resultaat van een gezamenlijk initiatief van omwonenden.

Lees hier de online krant van deze week.