Openingsfeestje De Kluszaak Lunteren

LUNTEREN – Na een paar maanden van intensieve verbouwing werd er zaterdag 21 februari een officieel tintje gegeven aan de heropening. Voorheen heette de zaak Lunterse Houtmarkt, nu is het De Kluszaak Lunteren geworden. Een naam die de lading dekt, want men vindt er alles voor praktisch elke klus.

Het was zaterdag de hele dag een komen en gaan van klanten, die werden ontvangen door Brian, Lennard en Nico, die het driemanschap van De Kluszaak Lunteren vormt.

De avond ervoor was er een kennismakingsavond voor genodigden, waarvan vele collega-ondernemers gebruikmaakten om kennis te maken met een nieuwe loot in het Lunterse winkelbestand. Zij bekeken een winkel waar het assortiment overzichtelijk is gerangschikt, een winkel die met zo’n 100 m² is uitgebreid. De ijzerwaren hebben een geheel eigen en ruime presentatie gekregen. Geordend en overzichtelijk liggen onder andere schroefjes, spijkertjes, moertjes en oogjes gerangschikt in een wand vol bakjes. De zaagservice is gebleven en men kan er blijvend terecht voor onder andere horren, zonwering, hout, kasten en verf (met eigen verfmengmachine). De zaagafdeling is vergroot en verplaatst naar achteren, waar meer ruimte is om de klant van dienst te zijn. Gedurende het openingsfeestje konden klanten het gewicht raden van een pot vol spijkers, schroefjes en moertjes. Menigeen dacht met zijn kennersoog aardig in de richting van het juiste gewicht te zitten. Binnenkort leest u in de Lunterse Krant wie de gelukkige winnaar is en wat het gewicht van de pot spijkers was.

Lees hier de online krant van deze week.

Dorpsgenoten starten initiatief Ederveen Veilig

EDERVEEN – Nadat in het verleden bleek dat bij een calamiteit gebrek aan regie leidde tot ongestructureerde acties heeft Ederveen nu een georganiseerd antwoordt : Ederveen veilig.

Dit initiatief, opgezet door een aantal dorpsgenoten, is direct geïnspireerd op het succesvolle model van Lunteren Veilig en richt zich op een snelle, gecoördineerde inzet bij calamiteiten. Een calimateit van vorig jaar maakte pijnlijk duidelijk dat spontane burgerinitiatieven, hoe goedbedoeld ook, kunnen verzanden in chaos. 

“Er werden in één keer vier of vijf appgroepen opgericht. Niemand kende elkaar en er zat weinig structuur in,” aldus een initiatiefnemer van Ederveen Veilig. Dit benadrukte de noodzaak van een gestructureerde aanpak, waarbij de blauwdruk van Lunteren Veilig is overgenomen. Na contact met Lunteren, waar waardevolle adviezen werden gedeeld, werd een team van zo’n vijftig zorgvuldig geselecteerde leden samengesteld. De leden zijn 25 jaar of ouder, ondertekenen een reglement en betalen een eenmalige eigen bijdrage. “Waarom doen we dat? Zo weet je zeker dat iemand gemotiveerd is. Het kost tenslotte geld, dus je doet niet zomaar mee,” vertelt een initiatiefnemer. Elk lid is uitgerust met een hesje, zaklamp en portofoon. Na een melding bij 112 kan Ederveen Veilig via het nummer 0318-743448 worden geactiveerd. Het beheerteam, bestaande uit vijf personen, bepaalt vervolgens de schaal van de inzet: een verkenningsteam van tien personen of de volledige groep van vijftig. 

Leden zijn strategisch gepositioneerd bij uitvalswegen en in het centrum, zodat er een zeer snelle responstijd mogelijk is. De systemen zijn bovendien gekoppeld aan die van Lunteren, Nederwoud en Doesburg om regionale samenwerking te versterken. De motivatie binnen de groep is opvallend hoog. Bij een recente oproep waren 46 van de 48 leden direct beschikbaar. “Bijna iedereen was er en dat is natuurlijk een torenhoge opkomst waar we zeer trots op zijn,” aldus de trotse initiatiefnemers. De betrokkenheid wordt versterkt door positieve initiatieven wat stimulerend werkt. Naast de reactieve inzet wil Ederveen Veilig ook preventief werken en vooral het veiligheidsgevoel onder inwoners vergroten. “Ons doel is dat mensen weten: als er iets gebeurt, hoef ik maar op de knop te drukken en er staan vijftig mensen klaar. Ik sta er niet alleen voor,” benadrukt een van de betrokkenen.

Sinds het nieuwe jaar heeft de groep al opgetreden bij onder meer een poging tot inbraak. Ederveen Veilig is nog op zoek naar sponsors voor de aanschaf van een drone en verwelkomt donaties om het werk voort te zetten.

In de komende tijd worden er flyers verspreid en zullen er doeken in Ederveen worden opgehangen om de zichtbaarheid van het initiatief te vergroten.  Meer informatie kun je vinden op www.ederveenveilig.nl

Lees hier de online krant van deze week.

Elsemarie van Asselt 25 jaar in het onderwijs

LUNTEREN – Elsemarie van Asselt is, als schoolleider en directielid, een vertrouwd gezicht op CNS De Triangel. Woensdag 11 februari was het voor even haar dag: zij was 25 jaar werkzaam in het onderwijs. 

Deze mijlpaal werd door collega’s en leerlingen aangegrepen om Elsemarie en haar gezin in het zonnetje te zetten. Want van die 25 jaar werkte zij er maar liefst 24 jaar en 9 maanden op de school aan de Kerkhoflaan. 

Over De Triangel zegt zij dan ook: “Dit is een erg leuke school waar veel energie in zit. Mijn kleuterjuf van vroeger tipte mij voor De Triangel.” 

Zo kwam zij op de school terecht en ging er niet meer weg.

Respect

Het onderwijs trok haar, omdat zij, zoals ze het zelf aangeeft, het onderwijs gewoon heel erg leuk vindt. Elsemarie de kans om te starten bij CNS De Triangel. Een kans die zij met beide handen aangreep. Al snel bleek dat zij zich helemaal thuis voelde binnen de school en de manier van werken die daar centraal staat: een moderne christelijke school, waarin respect voor jezelf en anderen vooropstaat.

Als juf genoot Elsemarie van haar klas. Haar passie lag vooral bij kinderen voor wie leren niet vanzelf ging. Vanuit die betrokkenheid besloot zij zich verder te scholen en een opleiding te volgen waarin zij zich specialiseerde in het speciaal onderwijs. Zo nam zij een belangrijk uitgangspunt mee naar Lunteren: de één-op-één-aandacht voor de leerling. 

Die persoonlijke benadering werd een ‘handelsmerk’ van de toen pas aangestelde Elsemarie. Een aantal jaren stond zij voor de klas en genoot zij van elke minuut met haar leerlingen.

“Ik merkte dat fulltime werken voor de klas goed bij mij paste,” vertelt zij. “Het hele schooljaar met één groep optrekken, kinderen volgen in hun ontwikkeling en het intensieve contact met ouders, gaf mij veel voldoening. Tegelijkertijd groeide mijn interesse in het breder ondersteunen van leerlingen en leerkrachten. Zo ontstond gaandeweg de ruimte om ook meer adviserend en ondersteunend werk te doen en te bouwen aan de interne begeleiding en leerlingenzorg binnen de school.”

Toen in 2009 de kans voorbijkwam om onderdeel uit te maken van de directie en later samen met Klazien van der Vlist het dagelijkse bestuur van De Triangel te vormen, was de keuze niet moeilijk. Elsemarie maakte de stap en voelt zich als schoolleider als een vis in het water.

Samenleving in het klein

“Het is heel leuk om samen leiding te geven aan de school, ieder vanuit een eigen portefeuille die bij je past”, vertelt Elsemarie. “Mijn focus ligt op onderwijs en zorg. Juist die combinatie maakt het mogelijk om oog te houden voor het maatschappelijke aspect van de leerlingen en hen verder te helpen zich te ontwikkelen. De school is de samenleving in het klein: wat je op het journaal ziet, zie je op school in het klein terug. We leven in een ingewikkelde maatschappij. Ouders staan meer onder druk en kinderen zijn vaker op zichzelf aangewezen.”

De steeds veranderende maatschappij brengt ook de nodige uitdagingen voor het onderwijzend personeel met zich mee. 

Op De Triangel worden leerkrachten daarom aangemoedigd om zich verder te ontwikkelen en te bekwamen in hun vak, onder meer door het volgen van cursussen, opleidingen en workshops.

Het leidinggeven, regelen en organiseren van een school vraagt om voortdurende afstemming en flexibiliteit. Op de school aan de Kerkhoflaan is dit niet anders. Geen dag of dagdeel is hetzelfde en elke situatie vraagt om een passende oplossing.

Het zijn deze processen waarin Elsemarie zich thuis voelt. Ook het vertegenwoordigen van De Triangel in overlegmomenten met het samenwerkingsverband, hogeschool en andere scholen is onderdeel van haar wekelijkse bezigheden als directielid en schoolleider.

Altijd staat het motto van De Triangel centraal: de ‘C’, de christelijke identiteit van de school. Een moderne christelijke school waar het evangelie centraal staat.

Burgerschapszin

De Triangel staat midden in de maatschappij en beweegt mee met alle ontwikkelingen die daarbij horen. Toch blijft persoonlijke aandacht voor ieder kind een belangrijk uitgangspunt. Burgerschapszin is een belangrijke leidraad op school. Dit betekent op De Triangel oog en aandacht hebben voor anderen, voor andere culturen en andere gewoontes, zonder daarbij het beginsel van de school uit het oog te verliezen: de christelijke levensovertuiging. Juist die combinatie van openheid en duidelijke waarden vormt al jaren het fundament van de school.

Lees hier de online krant van deze week.

Gezellig seniorendiner groot succes in Ederveen

EDERVEEN – Afgelopen vrijdag 7 februari organiseerde het Oranje Comité Ederveen een sfeervol diner voor dorpsgenoten van 70 jaar en ouder. Maar liefst 74 senioren namen plaats aan tafel voor een gezellige en smakelijke avond, die hen geheel kosteloos werd aangeboden.

In een warm aangeklede zaal werden de gasten hartelijk ontvangen door de leden van het comité. Zij hadden niet alleen gezorgd voor een heerlijk diner, maar namen ook zelf de bediening voor hun rekening. Met zichtbaar enthousiasme serveerden zij de gerechten en drankjes uit, wat bijdroeg aan een persoonlijke en betrokken sfeer.

Naast het smakelijke eten stond vooral de ontmoeting centraal. Oude bekenden spraken elkaar uitgebreid, herinneringen werden opgehaald en er werd volop gelachen. Het diner bood daarmee niet alleen een culinaire beleving, maar zeker ook een waardevolle sociale gelegenheid voor de aanwezigen. 

Het Oranje Comité kan terugkijken op een bijzonder geslaagde avond, die door de senioren zeer werd gewaardeerd. Het initiatief onderstreept de sterke saamhorigheid binnen het dorp en laat zien hoe belangrijk aandacht en ontmoeting zijn.

Lees hier de online krant van deze week.

Zomerse klanken bij tweede slotconcerten scholenproject MCL!

LUNTEREN – Op vrijdag 6 en zaterdag 7 februari waren de tweede slotconcerten van het scholenproject voor seizoen 2025-2026, dit keer van de Triangel! Met dit seizoen het thema: Hello Summer!

Ondanks het koude winterweer namen de leerlingen het publiek mee naar zomerse sferen met vrolijke muziek. Dit deden ze samen met de leden van MCL en vormden zo een groot orkest. Beide keren deed ook het publiek in de volle zaal gezellig mee met een aantal liedjes. Met palmbomen en parasols was de zaal aangekleed als een heus vakantieoord, waar ook de zomerse liedjes aan bijdroegen.

Deze concerten waren de afsluiting van de lesperiode van 8 weken, waarin de leerlingen van de groepen 3, 4 en 5 van de Triangel les hebben gehad van de docenten van MCL. 

Als vervolg op dit concert kunnen de leerlingen twee gratis proeflessen volgen om te kijken of ze verder willen met muziek maken. Hier hebben we als club al veel nieuwe leden door gekregen! Dit aanbod geldt ook voor ouders of andere geïnteresseerden, dus meld je aan via muziekcentrumlunteren.nl.

Daarbij helpen ook zeker de EdeDoet bonnen die we weer in grote getalen hebben ontvangen van de Lunterse bevolking, waarvoor ook via deze weg nogmaals bedankt! In maart vallen de nieuwe bonnen weer op de mat, u helpt ons enorm als u deze wilt doneren aan dit mooie project. Ook willen we deze keer speciaal Joost van Dijk bedanken, die al jaren voor ons het licht en geluid verzorgt bij deze concerten.

Lees hier de online krant van deze week.

Zaterdag 28 februari 2026: Winterwandeling in Het Luntersche Buurtbosch

Wat u nog niet wist en ook niet zag. Zo op het eind van de winter heeft u ook nog de mogelijkheid  even de spieren los te lopen in ons bos met een mooie wandeling. Ondanks de winter zijn er nog de nodige winterwaardigheden. Door de verwacht lage temperatuur zal er in principe minder verteld en meer doorgelopen worden. Maar dat hangt ook van u af. U weet: vragen staat vrij.

In de natuur heerst tijdens de gehele winter stilte en rust, of is dat maar schijn? 

Wat gebeurt er allemaal tijdens de koude maanden in het bos? Hoe komen planten en dieren door de winter? En denk eens aan u zelf? Welke planten en dieren verstoppen zich (diep) onder de grond? Welke dieren houden een winterslaap of verpoppen zich? En er zijn nog veel meer vragen. Verder zijn er, als er sneeuw ligt of als het modderig is, wildsporen te vinden en op de bomen zijn altijd wel wat paddenstoelen te zien. Bijzondere weetjes over dieren en planten (en de mens) in de winter zullen worden verteld door onze gids Peter Palstring en het is altijd een verrassing wat we hiervan tegen zullen komen.

Datum: zaterdag 28 februari 2026, Aanvang: 13.30 

Startlocatie: Picknicktafel op de hoek Molenweg-Westhofflaan te Lunteren 

Deze wandeling duurt max 2 uur, en is gratis voor leden van de Vrienden van Het Luntersche Buurtbosch. Niet-leden betalen 4 euro. Kinderen zijn ook welkom.Aanmelden per mail: wandelen@buurtbosch.nl, onder vermelding van het aantal personen. Zie ook www.buurtbosch.nl 

Lees hier de online krant van deze week.

Nieuwe peuteropvang in dorpshuis De Zicht

EDERVEEN – Sinds kort is er weer een peuteropvang in dorpshuis De Zicht in Ederveen. Na het stoppen van peuteropvang De Dribbel per 1 januari kwam er een ruimte vrij. Die wordt nu ingevuld door De Wiebelwagen, een vertrouwd gezicht in het dorp dat al bijna zeventien jaar actief is, binnen de kinderopvang.

“Ja, al bijna 17 jaar,” vertelt Gerdita, locatiemanager van De Wiebelwagen. Zelf begon ze ooit als stagiaire en groeide door binnen de organisatie. In die jaren bouwde de opvang een sterke naam op. “We gaan heel veel met de kinderen erop uit. We doen allemaal activiteiten en thema’s. We willen ook vaak wel oud en jong verbinden met elkaar.” Toen duidelijk werd dat De Dribbel stopte, zag het dorpshuis een kans. Linda nam contact op met De Wiebelwagen. “De dribbel is gestopt, ik krijg een lege ruimte. Willen jullie niet de ochtend gaan beginnen daar?” Die vraag leidde tot een snelle en positieve reactie. “Ik was heel enthousiast,” zegt Gerdita, die na kort samenspraak met haar werkgever Anita besloot de stap te zetten. Het gaat nadrukkelijk om een nieuwe, zelfstandige start. “Het is niet dat wij De Dribbel hebben overgenomen, gewoon De Wiebelwagen is daar zelfstandig gestart,” legt Pedagogisch professional Danielle uit. 

De peuterochtenden hebben een christelijke identiteit. “Wat wij ook belangrijk vinden is dat we een christelijke opvang zijn. Dus dat zetten we voort. We lezen de Bijbel, we bidden met de kinderen, zingen christelijke liederen.” Tegelijkertijd benadrukt ze dat iedereen welkom is. “Laatst hadden we zelfs een kind uit Barneveld.”

De opvang richt zich op kinderen van twee tot vier jaar en is vier ochtenden per week geopend. Naast spel en plezier is er veel aandacht voor ontwikkeling en voorbereiding op de basisschool. “Hier ga je nog verder in op spraak en ontwikkeling en het voorbereiden op school, dan bij een kinderdagverblijf.” Ook kinderen met een VVE-indicatie zijn welkom. Een ochtend kent een vaste opbouw met vrij spel, kringmoment, thema-activiteiten, fruit eten, knutselen, buitenspelen en samen een broodje smeren. “Dat is ook een stukje zelfstandigheid en structuur, wat we de kinderen willen leren.”

De samenwerking met het dorpshuis biedt bovendien extra mogelijkheden. “Het dorpshuis heeft van ouds misschien nog een beetje het imago van dat is alleen voor senioren,” zegt Linda. “En nu kunnen we ook laten zien van. We hebben ook gewoon kindjes die het heel leuk vinden om hier lekker te spelen.” Zo groeit De Zicht uit tot een ontmoetingsplek voor jong én oud. Op woensdagochtend 4 maart vindt er een informatieochtend van 09.00 tot 11.00 uur plaats, waarbij iedereen welkom is. Houd voor meer informatie de socialen-kanalen van De Wiebelwagen in de gaten.

Lees hier de online krant van deze week.

Teus en Brandine dertig jaar bij Bouwbedrijf Nap

LUNTEREN – Dit jaar vieren Teus en Brandine van de Lagemaat een bijzondere mijlpaal: al 30 jaar vormen zij het kloppend hart van Bouwbedrijf Nap. 

Drie decennia van inzet, vakmanschap en ondernemerschap hebben het bedrijf gebracht waar het nu staat. Die toewijding bleef niet onopgemerkt. 

Het personeel verraste Teus en Brandine met een mooi, persoonlijk cadeau en een heerlijk ontbijtje in de werkplaats. Een warm en oprecht moment, waarin samen werd stilgestaan bij alles wat in de afgelopen jaren is opgebouwd. De verrassing zorgde voor mooie gesprekken, glimlachen en dankbare woorden. 

Het team van Bouwbedrijf Nap is enorm trots op Teus en Brandine en dankbaar voor hun vertrouwen, betrokkenheid en dagelijkse inspiratie. Samen kijken zij vol enthousiasme vooruit naar de toekomst.

Lees hier de online krant van deze week.

Rijinstructeur schrijft boek over zijn ervaringen

VEENENDAAL – Onder zijn pseudoniem schreef Veenendaler Arie Hartman een boek over zijn ervaringen als rijinstructeur. Het boek is getiteld Kruispunten en hierin beschrijft hij de bijzondere gesprekken en momenten waarop de Here Jezus deze mensen, en ook hemzelf, heeft geholpen. Het is een boek vol getuigenissen en is onlangs uitgebracht. Het is te koop bij o.a. de Readshop in Lunteren, Boekscout en Bol.

Mensen die onzeker zijn

Komend vanuit het onderwijs kwam Arie terecht bij een rijschool in Ede als rijinstructeur. Na zijn pensionering bleef hij nog drie dagen per week actief, nog altijd rijles gevend aan o.a. mensen die onzeker zijn en het schakelen en kijken niet kunnen combineren. Ook begeleidt hij mensen met ADHD, ADD, autisme en mensen met een lichamelijke beperking.

“Ik haal veel voldoening uit deze lessen, omdat ik deze mensen mag lesgeven. Zie het als een uitdaging om hen te begeleiden en zelfverzekerder te maken in het verkeer. Ik doe dit niet alleen, maar krijg de kracht en wijsheid van Boven.”

De 25 jaar ervaring in het lesgeven helpt Arie bij het geven van rijlessen aan mensen die net iets meer aandacht nodig hebben. De leeftijd van de leerlingen loopt van 16,5 jaar tot de oudste van 95 jaar.

Rustig blijven en kalm de persoon instrueren maakt dat de rijlessen in een ontspannen sfeer verlopen. Daarbij is Arie een goede luisteraar en wanneer je een uur of langer samen in de auto zit, ontstaan er gesprekken. Sommige zijn oppervlakkig van aard, maar heel vaak hebben ze een diepere lading. Gesprekken waarin de geloofsovertuiging van Arie niet zelden leidt tot een diepere laag.

Momenten van beslissingen

Een aantal van deze gesprekken is gebundeld in het boek Kruispunten, geschreven onder het pseudoniem Arie Hartman. Een toepasselijke titel, want veel van de mensen die Arie ontmoet, staan voor een kruispunt in hun leven. Net zoals elke leerling achter het stuur wordt geconfronteerd met kruispunten: momenten van beslissingen nemen en keuzes maken. 

Het boek bevat gesprekken die Arie, met toestemming van de beschreven personen, in zijn periode als rijinstructeur heeft mogen voeren met zijn leerlingen. 

Zelfgemaakte gedichten

“Soms bad ik in stilte om de juiste woorden wanneer ik moest vertellen dat een leerling weinig kans maakt op succes. Op zo’n moment ervaar ik de kracht van het gebed en dat de Here God bij ons in de auto is.”

Leerlingen “verrassen” Arie soms op onverwachte wijze, bijvoorbeeld met het  laten lezen van zelfgemaakte gedichten over sombere gedachten. Daarna gaat het gesprek over het geloof en dat de Here Jezus aan het kruis gestorven is en je vergeven heeft. Zulke gesprekken over het geloof en nieuw perspectief zijn typerend voor Arie, die een aantal van deze ervaringen heeft beschreven. 

Kruispunten is een prettig leesbaar boek geworden met veelal korte hoofdstukken, waaraan zeven jaar is gewerkt.

Lees hier de online krant van deze week.

Ede pakt onderhoud fietspaden landelijk gebied aan

REGIO – Gemeente Ede is gestart met extra onderhoud aan veelgebruikte fietspaden in het landelijk gebied. Op dit moment wordt gewerkt aan drie trajecten: de Hoge Valkseweg, de Vijfsprongweg en de Immenweg. 

In totaal gaat het om acht kilometer fietspad. Met deze werkzaamheden wil de gemeente de veiligheid en het comfort voor fietsers verbeteren, met oog voor de omliggende natuur.

Comfort en veiligheid

De fietspaden in het landelijk gebied van Ede worden intensief gebruikt door inwoners en bezoekers. Zo is er in de afgelopen jaren een stijging te zien van het aantal recreanten die van de paden gebruik maakt. Regelmatig ontvangt de gemeente signalen over de staat van het onderhoud. Wethouder Versteeg herkent die geluiden: “Soms krijg ik mailtjes van inwoners of bezoekers die aangeven dat ze ervaren dat de staat van sommige fietspaden niet goed genoeg is, dat is natuurlijk niet de bedoeling. We willen dat onze fietspaden veilig en prettig te gebruiken zijn.” 

Volgens de wethouder is daarom bewust gekozen om nu een eerste stap te zetten in extra onderhoud. “We pakken op dit moment drie belangrijke trajecten aan. Dat betekent niet dat er niet meer fietspaden zijn die nog een verbeterslag kunnen maken. De komende jaren gaan we kijken of er op meer trajecten fietspaden aangepakt kunnen worden.”

Rekening met de natuur

Bij de werkzaamheden wordt nadrukkelijk rekening gehouden met de natuur. De fietspaden liggen in een prachtig en ecologisch waardevol gebied, wat extra uitdagingen met zich meebrengt. De gemeente werkt daarom nauw samen met ecologen en zet in op volledig ecologisch toezicht tijdens de werkzaamheden. Daarnaast wordt gebruikgemaakt van een machine die meerdere handelingen in één keer uitvoert, om de belasting voor de natuur te beperken. Eventuele verstoring van bermen wordt na de werkzaamheden hersteld.

Minder schadelijke stoffen

Ook is er bewust voor gekozen om in te zetten op beton in plaats van asfalt. Bij de aanleg van fietspaden met beton komen minder schadelijke stoffen vrij. Ook heeft beton een langere levensduur en zo is er in de toekomst minder onderhoud nodig op deze trajecten. “Ik ben trots op de goede samenwerking met onze collega’s vanuit ecologie en met de uitvoerende partijen,” aldus wethouder Versteeg. “Zo zorgen we ervoor dat we het onderhoud zorgvuldig uitvoeren en tegelijkertijd de natuur zo min mogelijk verstoren. Op deze manier kunnen inwoners en bezoekers blijven genieten van veilige fietskilometers in onze gemeente.”

Lees hier de online krant van deze week.