EHBO-vereniging Lunteren 50 jaar: een halve eeuw klaar staan voor de medemens

LUNTEREN – Ze zetten zich al een halve eeuw in voor hun dorpsgenoten: de EHBO-vereniging Lunteren. De vereniging is op 6 januari 1976 opgericht door een driemanschap bestaande uit G. Middelink, M. van der Hagen en F.C. Guitink. Deze laatste was leraar op de toenmalige MAVO aan de Hertenlaan.

Een enthousiaste promotor was Teus Born (Meulunterseweg). Ook postbode A. Kelderman was nauw betrokken bij de oprichting van de EHBO-vereniging Lunteren. De start was met 14 leden en de lessen werden gegeven in het Groene Kruis-gebouw aan de Wilbrinkstraat. Momenteel heeft EHBO Lunteren al geruime jaren onderdak in het Westhoffhuis.

Het is 1975 wanneer het Rode Kruis haar EHBO-cursus verplaatst naar Ede. Tot dan konden Lunteranen, onder de vlag van het Rode Kruis, een cursus volgen in het gebouw van de Protestante Bond (NPB) aan de Kimmijzerlaan. Dit was de aanleiding om een EHBO-vereniging op te richten. Die groeide naar ruim 60 leden.

In het begin verzorgde men voorlichting op onder meer basisscholen, gaf men lezingen en organiseerde men natuurlijk cursussen. Een leuk weetje is dat de allereerste cursus (januari 1976) maar liefst 30 cursisten telde. Zij hadden zich in het Groene Kruis-gebouw verzameld en kregen theoretische uitleg van dokter G. Middelink. Onder de dertig cursisten bevonden zich tien leerkrachten van de lagere scholen en de MAVO. Het cursusgeld werd betaald door de schoolbesturen.

Het draait bij de EHBO om vrijwilligers die paraat zijn bij diverse evenementen en organisaties. Deze zijn verplicht EHBO’ers in te schakelen; de bezetting is echter op vrijwillige basis. En daar begint de schoen te wringen bij de Lunterse vereniging.

Na een gestage groei in de eerste 25 jaar naar bijna 80 leden zijn er heden ten dage nog maar net de helft (45) overgebleven. 

Een oorzaak van de verminderende belangstelling voor het EHBO’er zijn is de invoering van de BHV’ers. Deze bedrijfshulpverleners zijn verplicht in elk bedrijf. Zij hebben veel taken van de EHBO overgenomen en verlenen eerste hulp en alarmeren hulpdiensten. De EHBO-vereniging Lunteren is en blijft actief in het dorp. Onlangs heeft zij twee nieuwe AED’s kunnen aanschaffen, dankzij de steun van de lokale middenstand. Inmiddels staan er al ongeveer 30 AED’s verspreid op diverse adressen in Lunteren. Bewoners aan de Molenweg hebben er zelf een aangeschaft en 12 tot 13 inwoners zijn inmiddels opgeleid als burgerhulpverleners. Ook aan de Dingerlaan wordt hard gewerkt om de plaatsing van een AED in hun straat mogelijk te maken.

De aanstaande jaarvergadering (31 maart) van EHBO Lunteren is een belangrijke bijeenkomst die kan bepalen hoe het verder moet met de vereniging. 

De vraag is hoe de EHBO-vereniging Lunteren zich kan blijven ontwikkelen nu het aantal leden minder wordt.

Lees hier de online krant van deze week.

mEDE: de nieuwe naam voor Stichting Idee in Uitvoering

EDE – Stichting Idee in Uitvoering, de organisatie die inwoners van de gemeente Ede al dertig jaar ondersteunt bij buurtinitiatieven, heet sinds kort Stichting mEDE. De huidige werkwijze en doelstelling van de stichting blijven echter hetzelfde. 

De nieuwe naam en de slogan ‘maakt mooier mogelijk’ maken nog beter duidelijk waar de stichting voor staat: lokale ideeën financieel ondersteunen, zodat het nog plezieriger wonen is in de gemeente Ede en de binding tussen inwoners wordt versterkt.

De werkwijze van de stichting is door de jaren heen langzaamaan veranderd. Steunde het bestuur in de beginjaren bijvoorbeeld met een flinke investering de bouw van verenigingsgebouw De Kei aan de Peppelensteeg, tegenwoordig ligt het accent op grotere aantallen kleinschaligere initiatieven.

Frisse huisstijl

Ook is de huisstijl opgefrist, waarbij de kleur paars zorgt voor een herkenbaar ‘Edes’ accent. Op de vernieuwde website vindt de bezoeker alle benodigde informatie én inspirerende artikelen over gerealiseerde initiatieven: wat is het idee, hoe verloopt de uitvoering en wat betekent het proces voor de binding in buurten, wijken, verenigingen of stichtingen? Wethouder Jan Pieter van der Schans, voorzitter van het bestuur: “Inwoners leren elkaar zo beter kennen en waarderen en letten een beetje meer op elkaar. Dat is mooi!”

mEDE

In Ede bedenken vrijwilligers vaak mooie initiatieven, maar ontbreken de benodigde financiën. De gemeente kan niet alle aanvragen honoreren. Men kan dan bijvoorbeeld terecht bij diverse (ook landelijke) fondsen, maar ook bij de onafhankelijke Stichting mEDE. Het bestuur kent jaarlijks ruim zestig bijdragen toe.

‘Het is alleen maar leuk’

Deze maand zijn er gemeenteraadsverkiezingen en kan er een wisseling van de wacht plaatsvinden, omdat naast de wethouder ook twee raadsleden lid zijn van het mEDE-bestuur. Jan Pieter blikt kort terug: “Ik heb gewoon heel veel plezier in dit bestuur, waarbij we, zoals de naam zegt, veel mede mogelijk én mooier maken! In de samenleving gaat het er soms hard aan toe. Dan is het fijn om ook de zachte kant te zien. Steeds weer ben ik onder de indruk van wat mensen allemaal bedenken en met hart en ziel met én voor elkaar doen. Als ik na maart niet terugkom als voorzitter, geef ik mijn opvolger mee om te genieten: het is alleen maar leuk!”

Hoe werkt mEDE

Elke inwoner kan een bijdrage aanvragen. Naast de vereiste vrijwilligersinzet mag men natuurlijk ook professionals betrekken, bijvoorbeeld als de veiligheid in het geding is. Op de website staat alle informatie, waaronder de contactgegevens. Via een link (reglement) onderaan elke pagina zijn de eenvoudige voorwaarden te vinden en men kan aanvragen via de website insturen. Alle berichten komen binnen bij bestuurssecretaris Henk van den Oever.

Lees hier de online krant van deze week.

Eerste Gelderse kievitsei in Doesburgerbuurt

DOESBURGERBUURT – Op 5 maart is het eerste kievitsei van Gelderland gevonden. Bram Koudijs vond het ei om 13:58 in Ede. Een paar uur eerder werd het eerste kievitsei van Nederland gevonden in Brabant. De vondst van het eerste kievitsei markeert de start van het broedseizoen. 

Het is weer zover

Het is de derde keer dat Bram het eerste kievitsei van Gelderland vindt. In 2012 en 2023 was hij ook al de eerste van de provincie. In 2022 vond hij zelfs het eerste ei van Nederland. Vorig jaar was de eer aan zijn zoon: Maurice Koudijs vond toen het eerste Gelderse kievitsei van 2025.

Nesten markeren

De 80-jarige Bram vond het ei op een perceel in de Doesburgerbuurt tussen de bladrammenas en maisstoppels van vorig jaar. Als weidevogelvrijwilliger was hij op zoek naar nesten om die te markeren. Ze zijn dan zichtbaar voor de boer, zodat die om de nesten heen kan rijden als hij binnenkort de akker gaat bewerken. Bram zet zich op deze manier al jaren in voor de bescherming van weidevogels op het boerenland. 

Oog voor weidevogels

De gebruiker van het land is een boer met oog voor weidevogels, vertelt Bram. Hij vindt zelf soms ook een nest en zet er dan een stokje bij. Zo werken vrijwilligers en boeren samen om de kievitseieren en -kuikens te beschermen en de populatie in de Gelderse Vallei te behouden.

Start van het weidevogelseizoen

De vondst van het eerste kievitsei markeert de start van het weidevogelseizoen. In de provincie Gelderland gaan de komende maanden meer dan 500 vrijwilligers op pad om de weidevogels te beschermen. Vanaf vandaag is dat waar Bram Koudijs en alle andere weidevogelvrijwilligers zich met hart en ziel voor inzetten. 

Wil jij ook helpen weidevogels te beschermen? De weidevogelgroep Ede-Lunteren-Ederveen kan versterking en jonge aanwas gebruiken. Dus woon jij tussen Wageningen en Barneveld en wil je je inzetten voor de weidevogelbescherming, stuur dan een e-mail naar   weidevogels@boerennatuurveluwe.nl.

Lees hier de online krant van deze week.

Stan Kattenbroek versterkt team Goedvastgoed Makelaardij

LUNTEREN – Goedvastgoed Makelaardij krijgt er binnenkort een nieuw gezicht bij. Vanaf april versterkt Stan Kattenbroek het team van het makelaarskantoor, dat al jarenlang een vertrouwde naam is in de regio. Met zijn komst zet Goedvastgoed een belangrijke stap richting continuïteit en verdere versterking van de dienstverlening.

Het makelaarskantoor werd in 1999 opgericht door Gerard Pater, die sindsdien met veel toewijding en vakkennis actief is binnen de vastgoedwereld. In 2014 sloot Helma Methorst – van Garderen zich aan bij het kantoor. Enkele jaren later werd zij mede-eigenaar. Inmiddels is Helma al jaren actief als makelaar én register-taxateur en vormt zij samen met Gerard de stabiele basis van Goedvastgoed Makelaardij.

Nieuw hoofdstuk

De komst van Stan Kattenbroek markeert een nieuw hoofdstuk. Stan, afkomstig uit Lunteren, werkte de afgelopen drie jaar in de financiële dienstverlening en heeft een achtergrond in bedrijfskunde. Juist het werken in zijn eigen dorp en de directe omgeving spreekt hem enorm aan. De betrokkenheid bij de lokale gemeenschap en het persoonlijke contact met mensen uit de regio geven voor hem extra betekenis aan het makelaarsvak.

“De manier waarop hier met klanten wordt omgegaan en de mentaliteit binnen het kantoor passen goed bij mij,” aldus Stan. De komende periode zal hij eerst meedraaien op de binnendienst, om daarna ook steeds meer actief te worden in de buitendienst. Uiteindelijk is het de bedoeling dat hij, net als Helma, zowel binnen als buiten volledig meedraait binnen het bedrijf en zich verder ontwikkelt binnen het vak.

Om gezondheidsredenen zal Gerard zich wat meer richten op de binnendienst. Helma blijft, naast haar werkzaamheden binnen, actief in de buitendienst. Met Stan erbij bestaat het team straks uit drie vaste krachten die elkaar aanvullen en versterken.

“Wij zijn erg blij met de komst van Stan,” zeggen Gerard en Helma. “Op deze manier kunnen we onze klanten ook in de toekomst blijven voorzien van dezelfde service, mentaliteit en persoonlijke benadering die zij van ons gewend zijn en misschien zelfs nog een beetje meer.”

Als kleine en lokale makelaar kent Goedvastgoed Makelaardij de regio Lunteren en omstreken door en door. Die passie en ervaring zet het team graag in voor een vlotte koop of verkoop van jouw woning. Met vertrouwde gezichten én frisse energie kijkt Goedvastgoed vol vertrouwen naar de toekomst. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met 0318-461324 of lunteren@goedvastgoed.nl.

Of kom langs bij Dorpsstraat 47 Lunteren.

Lees hier de online krant van deze week.

100-jarige Mevr. Scheeper verrast door de Lookoo

LUNTEREN – Afgelopen donderdag 5 maart is mevrouw Scheeper, bewoner van De Honskamp, 100 jaar geworden. 

Mevrouw Scheeper is in Hoenderloo geboren en opgegroeid met haar broers Henk en Chris. In 1970 is zij naar Ede verhuisd en heeft daar gewoond tot haar 93e. Inmiddels woont zij alweer 7 jaar in Lunteren, op De Honskamp.Zij heeft deze gedenkwaardige dag op zaterdag 7 maart met haar familie gevierd. De Lookoo en ut Wief hebben haar verrast met een bezoek. Bakker Van Voorthuizen had voor deze gelegenheid een krentenbrood van 100 cm gebakken. De Lookoo mocht dit aan mevrouw Scheeper overhandigen.

Lees hier de online krant van deze week.

Passie voor Financieel Advies neemt klantenbestand woningfinanciering over van Veldhuizen Investments

REGIO – In een belangrijke ontwikkeling binnen de regionale financiële dienstverlening neemt Passie voor Financieel Advies B.V. per 1 april 2026 de klantenportefeuille woningfinanciering van Veldhuizen Investments B.V. over. Met deze overname zetten beide organisaties een strategische stap die gericht is op continuïteit, persoonlijke dienstverlening en verdere groei in de hypotheekmarkt.

De overname betreft alle lopende hypotheekdossiers en bijbehorende adviesrelaties van Veldhuizen Investments B.V. Voor bestaande klanten verandert er weinig in hun dagelijkse gang van zaken. Hun dossiers worden zorgvuldig overgedragen en zij behouden toegang tot persoonlijk advies, nu onder begeleiding van het team van Passie voor Financieel Advies B.V..

Volgens de directie van Passie voor Financieel Advies B.V. sluit de overname naadloos aan bij de visie van het bedrijf. “Voor Passie voor Financieel Advies B.V.  is dit een mooie kans om onze positie  in de markt te verstevigen” aldus de eigenaar Stephan Wilderbeek. “Wij geloven sterk in langdurige klantrelaties en onafhankelijk hypotheekadvies. Deze portefeuille past perfect bij onze manier van werken: betrokken, transparant en toekomstgericht.”

De woningfinancieringsmarkt is de afgelopen jaren sterk in beweging. Strengere regelgeving, veranderende renteontwikkelingen en toenemende digitalisering vragen om gespecialiseerde kennis en een persoonlijk advies. Met de overname vergroot Passie voor Financieel Advies B.V. niet alleen het aantal klanten, maar ook haar positie als betrouwbare partner in hypotheken en financiële planning.Voor Robert Veldhuizen, eigenaar van Veldhuizen Investments B.V., betekent de overdracht een strategische heroriëntatie. Hij blijft de komende jaren nauw betrokken bij Passie voor Financieel Advies B.V. om een soepele overgang te waarborgen en zijn kennis en ervaring te delen. Tegelijkertijd zal hij zich nadrukkelijker gaan richten op zakelijk financieel advies, een terrein waarop hij ruime expertise heeft opgebouwd.

“Wij zijn ervan overtuigd dat onze particuliere klanten bij Passie voor Financieel Advies B.V. in goede handen zijn,” aldus Veldhuizen. “Het geeft mij bovendien de ruimte om mij sterker te focussen op ondernemers en bedrijven die behoefte hebben aan strategisch financieel advies.”

Beide partijen benadrukken dat de overdracht zorgvuldig wordt voorbereid. Klanten worden persoonlijk geïnformeerd en krijgen de gelegenheid om kennis te maken met hun nieuwe adviseur. Transparantie en vertrouwen staan centraal in het proces.

De samenwerking tussen beide bedrijven is niet nieuw het afgelopen jaar werd al op projectbasis samengewerkt, wat het vertrouwen in een soepele overdracht versterkte. De overname wordt dan ook gezien als een logische vervolgstap in een reeds bestaande professionele relatie.

Voor de regio betekent de uitbreiding van Passie voor Financieel Advies B.V. een versterking van de lokale adviesmarkt. In een tijd waarin veel financiële dienstverlening wordt gecentraliseerd of gedigitaliseerd, blijft het bedrijf inzetten op persoonlijke gesprekken en maatwerk. “Juist bij grote financiële beslissingen, zoals het kopen of herfinancieren van een woning, is persoonlijk contact van grote waarde,” aldus de directie.

De komende maanden staan in het teken van integratie en kennismaking. Met de blijvende betrokkenheid van Robert Veldhuizen en de versterkte focus op zowel particuliere als zakelijke advisering, spreken beide partijen hun vertrouwen uit in een succesvolle voortzetting van de dienstverlening aan alle betrokken klanten.

Lees hier de online krant van deze week.

Thema verkeer op druk bezochte kijkdag Valkse School

DE VALK – Wat velen nog niet wisten, maar na een bezoek aan de Valkse School beseften, is dat het buurtschap een enorme potentie heeft op het gebied van verkeer en vervoer.

Onder de basisschoolleerlingen van nu zitten vele techneuten op het gebied van logistiek, vervoer en industriële ontwikkeling. Dat mocht men wel concluderen na een bezoek aan de kijkavond op school, met als thema vervoer.

Benzine € 1,40

Al bij het eerste lokaal viel op hoe realistisch de kleuters van groep 1-2 het thema trein hadden uitgewerkt. De Valk heeft weliswaar nooit een eigen station gehad, maar als het aan deze jongens en meisjes ligt, kan dat misschien weleens bewaarheid worden. Zij waren met z’n allen zelf op onderzoek uitgegaan: met de NS-trein van Lunteren naar Ede-Wageningen. Een hele belevenis, niet alleen voor de kinderen, maar ook de meereizende moeders zaten vaak voor het eerst in een trein.

De eerste meters rails waren al gelegd op school, maar het vervoer naar Lunteren moest toch met de auto. Dat was geen probleem, want het Valkse Autopaleis stelde een aantal van haar showroommodellen beschikbaar. De kosten zullen de school geen hoofdbrekens hebben gekost, want met € 1,40 voor een liter benzine ben je spekkoper.

Haal- en brengservice

Woonde je in het buitengebied van De Valk, ook dan was er vervoer voor je geregeld. In de Wielerwerkplaats was men berekend op de ruim 1600 inwoners van de buurtschap ten dienste te zijn. Er was zelfs een haal- en brengservice. Met een tandemfiets kwam een medewerker van de Wielerwerkplaats bij je aan de deur om je in gezwinde spoed naar het stadion in De Valk te brengen. Ze hebben er inmiddels het nieuwste model binnengekregen, dus staat de originele tandemfiets voor een luttele € 300,00 te koop. Te bevragen bij de Valkse School.

De nationale trots

Port of Rotterdam zal de Valkse Beek nooit aan kunnen tippen. De jongens en meiden van groep 7-8 hadden er iets kolossaals van gemaakt. Een heus containerschip van een bekende Deense internationale rederij was het lokaal binnengevaren. Alleen de boegsectie van het mamoetschip  pasten er nog maar net in het lokaal.

Er was een echt havenkantoor. De havenmeester was even van zijn plek, maar een streng ‘NO ENTRY’ weerhield je ervan naar binnen te stappen. Bezoekers werd aangeraden toch echt op de kade te blijven.

Ook de nationale trots, KLM, was een onderdeel van het thema vervoer bij groep 5-6 van de Valkse School. Het was er een beetje krap, maar toch hadden toestellen van de KLM er een plaats gekregen. Naar verluidt kunnen passagiers die op Schiphol opstappen al in De Valk door de security. Tel uit je tijdwinst.

Het leuke was dat alle leerlingen waren geportretteerd in een functie met betrekking tot de luchtvaart.

Inderdaad, wie het nog niet wist, weet het sinds donderdagavond 5 maart: in De Valk zitten de techneuten, ingenieurs, logistieke medewerkers en de vakmensen op het gebied van vervoer en ondersteuning.

Lees hier de online krant van deze week.

Anne-Jan Telgen zwaait af na acht jaar in de Edese Raad

LUNTEREN – Na acht jaar vol toewijding neemt Anne-Jan Telgen (44) afscheid van de gemeenteraad van Ede. De CDA-politicus, woonachtig in Lunteren, laat een duidelijke stempel achter als bruggenbouwer met een onmiskenbaar hart voor zijn dorp. Zijn vertrek, ingegeven door de wens meer tijd met zijn gezin door te brengen, markeert het einde van een periode waarin hij zich met “praktisch fatsoen” inzette voor de lokale gemeenschap.

Telgens politieke carrière begon niet uit ambitie, maar vanuit een diepgevoeld verantwoordelijkheidsbesef. “Ik zat op de bank thuis en ik las in de Lunterse Krant dat Herco van Beek ermee ging stoppen,” herinnert hij zich. “Ik zei tegen mijn vrouw Jet, ik denk dat dit het moment is… dat ik de politiek inga.” 

Zijn moeder, die zelf zestien jaar raadslid was, gaf hem de interesse in politiek al vroeg mee. Binnen het CDA voelde hij zich thuis bij de christelijke normen en waarden en het principe van omzien naar elkaar: “Wat je zelf kan doen, moet je zelf doen. Maar mensen die geholpen moeten worden, moeten we helpen.”

Zijn entree in de raad was allesbehalve vanzelfsprekend. Als nummer zeven op de lijst, terwijl het CDA zes zetels behaalde, moest hij vechten voor zijn plek. “Je hebt dan ongeveer iets meer dan 400 stemmen nodig om met voorkeursstemmen erin te komen,” legt hij uit. “Dus toen heb ik op een nacht wat spandoeken opgehangen, veel geflyerd en rondgelopen.” Het leverde hem uiteindelijk zo’n 500 stemmen op. 

Telgens raadslidmaatschap kenmerkte zich door concrete resultaten voor Lunteren. Zo werd de ‘gladde Dorpsstraat’ na jaren van aandringen eindelijk aangepakt. Ook speelde hij een cruciale rol bij de verplaatsing van een gepland onderstation. “Als het in Lunteren zou komen, zou het op een plek komen waar het voor veel mensen een doorn in het oog zou zijn,” aldus Telgen. Door zijn inzet kwam het onderstation uiteindelijk op een esthetisch betere locatie aan de Hesseweg. Een ander hoogtepunt was zijn inzet voor de Molukse gemeenschap in Lunteren, waarbij hij bereikte dat de gemeente de grafrechten van de oude KNIL-militairen blijft betalen.

Een van zijn meest recente successen is het nieuwe beleid rond woningsplitsing en woningdelen. “Ik heb altijd veel aandacht gevraagd voor woningsplitsing, woningdelen en kavelsplitsing. Om binnen de bestaande woningvoorraad meer woonmogelijkheden te creëren,” vertelt hij. 

Politiek is volgens Telgen vooral een kwestie van lange adem en compromissen sluiten. “Politiek gaat echt over buigen en een beetje meebewegen,” stelt hij. De onderlinge banden in de raad beschouwt hij als essentieel. Na vergaderingen wordt er vaak nagepraat onder het genot van een hapje en drankje, wat bijdraagt aan wederzijds begrip en samenwerking.

De reden voor zijn vertrek is puur persoonlijk. “De kinderen worden steeds groter en die vragen ook: papa, kom je een keer mee voetballen? Of met Wandel3daagse: doe je ook mee?” Hoewel hij de raad verlaat, blijft zijn maatschappelijke betrokkenheid onverminderd groot. “Ik denk dat het snel wordt ingevuld met ander vrijwilligerswerk,” zegt hij, verwijzend naar zijn activiteiten bij de scouting, kerk en sportclub. 

Zijn belangrijkste boodschap aan zijn opvolgers is helder: “Blijf de Lunterse belangen vertegenwoordigen. Ik zat elke week met het Lunterse Vrouwtje of de lunterse vlag op mijn colbertje, om te laten zien: dit is waar ik het voor doe. Natuurlijk voor de hele gemeente, maar net even meer voor het eigen dorp.”

Lees hier de online krant van deze week.

Knuffelen met koeien brengt rust in De Valk

LUNTEREN/DEVALK – In het buitengebied van Lunteren, in buurtschap De Valk, ligt een bijzondere plek waar rust en warmte centraal staan: De Valkse Knuffelhoeve. Hier ontvangen Bianca en Patrick van den Heuvel bezoekers uit het hele land voor een wel heel speciale ervaring: koe knuffelen.

Bianca van den Heuvel kwam het idee zo’n drie jaar geleden tegen op internet. “Ik dacht meteen: hoe leuk is dat om hier te doen?” vertelt ze enthousiast. Anderhalf jaar geleden begonnen zij en haar man Patrick met twee koeien. Inmiddels telt de knuffelhoeve twee volwassen koeien en sinds kort ook drie kalfjes. “We hebben alles zelf opgebouwd: de stallen ingericht, een aparte ruimte gemaakt en daarna zijn we online gegaan om te kijken of er animo was.” 

Die animo bleek groot. Mensen uit heel Nederland en zelfs uit België weten de weg naar De Valk te vinden.

Wat De Valkse Knuffelhoeve bijzonder maakt, is het kleinschalige en persoonlijke karakter. Elke knuffelsessie is privé. “Er zijn geen andere mensen bij. Dat vinden bezoekers geweldig,” zegt Bianca. Tijdens een sessie maken gasten eerst rustig kennis met de koeien. Ze mogen een koekje geven en helpen met borstelen. “In dat borstelproces wennen de koeien aan de mensen en andersom. Koeien zijn toch grote dieren van 700 tot 800 kilo. Dat kan best spannend zijn.”

Volgens Bianca zijn koeien van nature rustige en sociale dieren. Hun lichaamstemperatuur van 39 graden en hun kalme ademhaling zorgen voor een ontspannen ervaring. “Mensen zijn tegenwoordig altijd druk, met werk en social media. Hier ervaren ze warmte, een rustige hartslag en even helemaal niets moeten.” Vooral bezoekers uit steden als Amsterdam, Rotterdam en Nijmegen zoeken die ontspanning op. “Je brengt mensen uit de stad in contact met het boerenleven. Ze zien de leuke kant en gaan vaak weg met de woorden: ik zou hier wel de hele dag tegen een koe willen liggen.”

Ook aan het welzijn van de dieren is gedacht. De knuffelsessies verlopen volgens een vast ritueel, zodat de koeien weten wat er gaat gebeuren en geen stress ervaren. “We begeleiden alles zelf en laten mensen nooit alleen in de stal,” benadrukt Bianca. “Zo zorgen we voor veiligheid én rust.”

De reacties zijn vrijwel zonder uitzondering positief. In twee jaar tijd ontving de knuffelhoeve al 211 Google-reviews, bijna allemaal vijf sterren. Patrick vult lachend aan: “Op één na, die gaaf vier sterren.” Bezoekers komen vaak met gezonde spanning binnen, maar vertrekken verrast en enthousiast.

De Valkse Knuffelhoeve is gemiddeld vijf dagen per week geopend en werkt met een online reserveringssysteem. Naast het koe knuffelen biedt het bedrijf meer activiteiten. Er is een zaal te huur voor maximaal 35 personen, geschikt voor kleine feestgelegenheden zoals een verjaardag. Workshops zoals klompen schilderen en creatieve activiteiten met boerderijthema behoren ook tot de mogelijkheden. Bezoekers kunnen hun uitje combineren met een lunch.

Hoewel de meeste gasten van buiten de regio komen, hopen Bianca en Patrick dat ook meer inwoners uit Lunteren en omgeving hun weg naar de knuffelhoeve vinden. “We zijn hier in de buurt nog niet bij iedereen bekend,” zegt Bianca. 

Meer informatie vind je op

www.devalkseknuffelhoeve.nl

Lees hier de online krant van deze week.

Natuurcompensatie Doeburgerbroek kost gemeente 25-30 miljoen euro

DOESBERGER ENG – Wethouder Jan Pieter van der Schans gaf dinsdagmiddag uitleg over natuurcompensatie voor de toekomstige woonwijk Doesburgerbroek (zo’n 2.700 woningen). Hiertoe heeft de gemeente Ede een aantal percelen verworven van zo’n 8 ha, onder meer aan de Barteweg en Peteweg. In totaal moet de gemeente Ede 130 ha compenseren. De overige 122 ha zullen in de toekomst moeten worden gevonden in het gebied dat begrensd wordt door de Krommesteeg/Nieuwesteeg/A30/Goorsteeg/Hessenweg.

25-30 miljoen

Inspanningen die de gemeente Ede nopen tot forse investeringen in het aanwerven van de benodigde percelen. De wethouder gaf aan dat er tussen de 25 en 30 miljoen euro nodig is om de natuurcompensatie te bekostigen. Wat de 2.700 woningen van de Doesburgerbroek betreft: de eerste 500 tot 700 worden gebouwd achter de Petrakerk. 

Wanneer precies deze woningen kunnen worden gebouwd is afhankelijk van de voorwaarden die de provincie stelt aan de compensatiemaatregelen.

De 8 ha. in de Doesburger Eng is een eerste begin.

In de komende jaren ondergaat het gebied tussen Ede en Lunteren een aantal (forse) ingrepen. Het agrarisch gebruik op veel percelen in dit gebied zal worden aangepast of verdwijnen. De wethouder erkent ook dat boeren keihard nodig zijn voor de instandhouding en het beheer van het land en de natuur. 

Strokenteelt

Op het aangeworven perceel achter de Doesburgermolen gaf wethouder Jan Pieter van der Schans dinsdagmiddag  (24 februari) uitleg. Daar is een eerste begin gemaakt met de aanplant van een haag. Deze wordt niet hoger dan een meter, i.v.m. de Doesburgermolen. Het maaisveld wordt heringericht met strokenteelt (stroken van 6 m breed), met onder andere voederbieten, luzerne en keverbanken. Met deze laatste wordt binnenkort een start gemaakt.

Op een perceel op de hoek van de Nieuwesteeg en Krommesteeg komen houtsingels, worden flauwe oevers aangelegd en wordt kruidenrijk grasland ontwikkeld.

De 130 ha natuurcompensatie voor de Doesburgerbroek is fors en de wethouder erkent dat de gemeente nog een lange weg te gaan heeft. Een weg die gepaard zal gaan met de nodige (financiële) hobbels. “We vergoeden de investeringen die nodig zijn.”

Verhuisservice voor das

Grondeigenaren, boeren en bewoners hebben elk zo hun eigen belangen. Vanuit de agrarische sector klinkt de oproep om ervoor te zorgen dat agrarisch gebruik behouden blijft. De gemeente Ede is echter wettelijk verplicht tot natuurcompensatie om een nieuw leefgebied te creëren voor soorten zoals de steenuil, das en buizerd. “Zie het als een verhuisservice voor de das”, aldus de wethouder.

Keukentafelgesprekken

De percelen aan de Barteweg en Peteweg en die achter de Doesburgermolen zijn voorbeeldpercelen om te laten zien wat er nodig is aan natuurcompensatie. Er wordt gestreeft naar zoveel mogelijk robuuste structuren. Versnippering wil men bij de gemeente zoveel mogelijk tegen gaan. De gemeente Ede zal nog vele keukentafelgesprekken moeten voeren om het gehele project tot een goed einde te brengen. “We gaan er daarom zoveel mogelijk samen met grondeigenaren en boeren invulling aan geven”, laat een optimistische wethouder weten.

Lees hier de online krant van deze week.