Koningsdag Lunteren keert terug naar het sportpark “Veiligheid en ruimte voorop”

LUNTEREN – Het Oranje Comité Lunteren kiest er dit jaar voor om Koningsdag weer te vieren op het sportpark. Volgens voorzitter Edwin Morren is die beslissing vooral ingegeven door veiligheid en de wens om het feest verder te laten groeien als echte familiedag.

Morren is al sinds 2008 betrokken bij het Oranje Comité. “Ik had destijds tegen Dick Mulder gezegd dat het comité eigenlijk te weinig deed. Toen kreeg ik terecht te horen: dan moet je het zelf doen. En zo ben ik erin gerold,” vertelt hij. Zijn eerste Koningsdag als commissielid viel direct samen met de aanslag in Apeldoorn. “Dat was meteen een heftige start.” Na jarenlang bestuurslid te zijn geweest, nam Morren zo’n vier à vijf jaar geleden het voorzitterschap over. In die periode werd Koningsdag tijdelijk teruggebracht naar het dorpscentrum, bij het Nieuwe Erf. “We wilden het dorp levendiger maken en mensen meer te doen geven.”

Veiligheid doorslaggevend

Toch is nu besloten om terug te keren naar het sportpark. “De veiligheid van kinderen gaf voor ons de doorslag,” legt Morren uit. “De toegangsweg bij het Nieuwe Erf mocht niet meer worden afgesloten. Ondanks dranghekken zagen we kinderen oversteken terwijl er auto’s reden.  Dat voelde gewoon niet goed.” 

Daarnaast bood het dorpscentrum volgens het comité te weinig ruimte voor verdere uitbreiding. “We hebben een mooi budget en goede sponsoren, maar we willen méér doen dan alleen een paar springkussens neerzetten.”

Sport en verenigingen

Het sportpark biedt volgens het comité juist veel kansen. “We kunnen het verenigingsleven in Lunteren er weer meer bij betrekken,” zegt Morren. Zo wordt er gedacht aan sportactiviteiten zoals een volleybaltoernooi, kickboksclinics en andere clinics vanuit lokale verenigingen. De voetbalvereniging stelt enkel het terrein beschikbaar en verzorgt, net als voorgaande jaren, de horeca. “Dat is puur praktisch, omdat wij als Oranje Comité geen horecavergunning hebben,” aldus Morren. 

Vertrouwd én vernieuwd 

Aan de opzet van Koningsdag verandert verder weinig. Bezoekers kunnen rekenen op een markt, een podium met livemuziek, kinderentertainment en een horecagebied. Nieuw dit jaar zijn onder andere een lasergame-arena en een gamebus voor kinderen. 

“Alles bij elkaar wordt het alleen maar beter,” zegt Morren enthousiast. “En vooral: veiliger en actiever.”

Oproep

Tot slot doet het Oranje Comité een dringende oproep. “Het bestuur bestaat nu uit vier mensen en dat is eigenlijk te weinig,” zegt Morren. “De organisatie kost veel tijd en energie. We zoeken nieuwe mensen zodat we Koningsdag ook in de toekomst kunnen blijven organiseren.”

Volgens het comité stoppen in het land steeds meer Oranjeverenigingen. “Wij willen juist dat Koningsdag in Lunteren een echte familiedag blijft,” besluit Morren. “Voor jong en oud. Niet alleen een feest om bier te drinken, maar een dag van samen zijn.”

Lees hier de online krant van deze week.

‘t Bakhuus weer geopend na grote verbouwing

LUNTEREN – Na zes maanden gesloten te zijn geweest vanwege brandschade, is ’t Bakhuus sinds 29 december weer geopend.

Vernieuwd

De zaak is volledig vernieuwd. Doordat de vitrine en de kassa naar achteren zijn verplaatst, is er meer ruimte gecreëerd in het zitgedeelte van de cafetaria. Naast de nieuwe indeling is ook het gehele interieur aangepast.

Openingstijden

De cafetaria is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 11.30 tot 20.00 uur en op zondag van 15.00 tot 20.00 uur.

Lees hier de online krant van deze week.

Expositie Oog en Optiek in Cultura Ede staat in teken van 200 jaar fotografie

Henk de Rooy

EDE/LUNTEREN – Met het uittrekken van een analoog filmrolletje opende fotograaf Arjan van Bruggen (Ede) de expositie van Oog en Optiek. De handeling vond plaats in Cultura Ede, waar ook de leden van de Lunterse fotoclub hun foto’s hebben hangen.

Van Bruggen complimenteerde Oog en Optiek met de professionele uitstraling van de expositie en betrok een aantal leden bij zijn openingswoord door op spontane wijze in te gaan op hun werk. Na de openingshandeling nam hij uitgebreid de tijd om het werk van de leden te bekijken en te bespreken met de inzenders. Aan de aanwezigen werd meegegeven dat de passie voor fotografie duidelijk terug te zien was in het ingezonden werk. Over het oordeel van anderen stak Van Bruggen de leden van Oog en Optiek een hart onder de riem: zij moesten zich niet te veel aantrekken van commentaar. “Want het is jouw emotie die je in de foto legt. Het is jouw beeld van het moment dat je vastlegt.”

Forum Groningen

Onder de tientallen foto’s springt er één in het oog: een foto van een zeer herkenbaar gebouw, Forum Groningen. Het was een ingezonden werk van Simone Kuijt (Barneveld), die ook met enige regelmaat in het noorden van Groningen verblijft. 

Over de foto zei zij: “Het contrast tussen oud en nieuw en het overwicht dat het moderne gebouw heeft op de Martinitoren van de stad wilde ik uitbeelden. Het Forum Groningen heeft min of meer de markante positie van de Martinitoren overgenomen.” Simone is sinds 2018 lid van Oog en Optiek. Haar onderwerpen zijn divers, maar momenteel richt zij zich vooral op straatfotografie. Dat is geen gemakkelijke onderwerpkeuze, want vaak zie je een situatie of compositie die een seconde later alweer anders kan zijn. Straatfotografie betekent alert zijn en snel kunnen schakelen en handelen.De expositie van Oog en Optiek is gedurende de openingsuren van Cultura Ede te bezoeken. Het werk van de leden hangt op diverse plekken in de bibliotheek op de eerste verdieping.

Lees hier de online krant van deze week.

Toneelvereniging Op Goed Geluk brengt klucht vol vaart en humor naar Wekerom

WEKEROM – Toneelvereniging Op Goed Geluk uit Wekerom staat deze maand weer op de planken met een sprankelende klucht vol humor, misverstanden en onverwachte wendingen. In het Kulturhus in Wekerom spelen zij het blijspel Pension “De Zoete Inval”, geschreven door C.J. Slijkoord. De uitvoeringen vinden plaats op 17, 23 en 24 januari.

Het publiek wordt meegenomen naar pension De Zoete Inval, waar niets is wat het lijkt en waar de lach nooit ver weg is. 

Een centrale rol is weggelegd voor Margarita Volante en Sylvia de Boer, twee dames die geen (vermeende) kans onbenut laten om een man aan de haak te slaan. Hun ondernemende gedrag zorgt voor de nodige komische situaties.

De gasten in het pension worden verder gekleurd door het altijd kibbelende echtpaar Harry en Lotte Krekels. Harry, een oud-militair, meent nog altijd dat hij zijn bevelen luid en duidelijk kan laten klinken, maar echtgenote Lotte laat zich daar allerminst door imponeren. Met haar luchtige en gevatte reacties weet zij zijn commando’s keer op keer op humoristische wijze te pareren.

Daarnaast maken ook twee hilarische sportvissers hun opwachting. Deze twee vismaten zijn onafscheidelijk en hebben maar twee echte liefdes: vissen en bier. Hun ongecompliceerde kijk op het leven en droogkomische opmerkingen zorgen voor extra humor en vrolijke chaos in het pension.

Het toneelstuk zit vol onverwachte en hilarische ontwikkelingen, die elkaar in hoog tempo opvolgen. Verwarring, misverstanden en scherpe dialogen zorgen ervoor dat het publiek voortdurend op het puntje van de stoel zit – en vooral veel te lachen heeft.

Kaarten voor deze gezellige toneelavonden zijn verkrijgbaar bij Elbertsen Warenhuis in Wekerom.

Wie zin heeft in een ontspannen avond vol plezier en humor, mag deze voorstelling zeker niet missen.

Lees hier de online krant van deze week.

Saskia Klok: Relaties mens en cultuur inspiratiebron

Henk de Rooy

LUNTEREN – Nog tot en met 31 januari is de lustrumexpositie FGEEST! van Galerie Goudsberg te bezoeken. Zaterdagmiddag was kunstenares Saskia Klok (Lunteren) aanwezig voor een meet & greet.

Wat opvalt bij het betreden van de galerie is haar inbreng, getiteld Voorbij. Een grootformaat doek met een compositie die de bezoeker op het verkeerde spoor zet: een meiboom die hoog uittorent boven een rijtje woningen uit de jaren zestig/zeventig van de vorige eeuw. Voor menig oudere een compleet herkenbaar beeld.

Verder kijkend valt de algehele afwezigheid van enig groen op. Strak en uniform is de bestrating. Voorbij is echter allesbehalve een saai werk. Het fascineert en trekt de bezoeker het schilderij in.

Het thema FEEST! van Galerie Goudsberg vormde voor Saskia een uitdaging. Zelf zegt zij niet zoveel met feesten te hebben. Met Voorbij zet zij de bezoeker op het verkeerde been. Het kleurrijke van de huizen en de vrolijkheid van de meiboom geven allesbehalve reden tot feest. Het werk symboliseert hoe de mens zich ten opzichte van de natuur heeft opgesteld.

Saskia: “De mens heeft een afstand tot de natuur gecreëerd. We weten niet om te gaan met de natuur en hebben er gewoon minimaal respect voor. We weten niet (meer) hoe we met de natuur moeten omgaan. We gebruiken haar als decoratie; ze moet ons dienen en als ze geen nut meer heeft, wordt ze afgeschaft.”

Bekijk met dit laatste in het achterhoofd het schilderij van de afgedankte kerstboom aan de zijkant.

Saskia heeft expres een meiboom pontificaal voor een rij huizen geplaatst, als symbool voor de totale afwezigheid van groen. Alles eromheen is verworden tot een keurige, kille eenheid. Het is Saskia’s duiding dat we het contact met de natuur zijn kwijtgeraakt.

Je kunt deze expositie bezoeken in het Museum Lunteren, Dinsdag t/m Zaterdag van 13:30 tot 16:30 uur.

Lees hier de online krant van deze week.

Winterse omstandigheden deren bezorgers niet

REGIO – Het bezorgen van de Lunterse Krant en de post zorgde overal voor diverse uitdagingen. Onder meer was het een hele opgave om als een ware evenwichtskunstenaar op de fiets of te voet te blijven staan.

Om deze gevaren te omzeilen, bedachten diverse kranten- en postbezorgers creatieve oplossingen. Jesse en Justus op bovenstaande foto hadden een krantenduwslee gemaakt. 

De man van Edith was eveneens creatief geweest en had een speciale slee gemaakt, zodat zij veilig de post kon bezorgen. Beide taferelen zorgden voor veel glimlachende gezichten bij de inwoners.

Lees hier de online krant van deze week.

Nieuwe start voor Zinnia Fleuriste

LUNTEREN – Sinds afgelopen zaterdag is bloemenzaak Zinnia Fleuriste aan de Dorpsstraat 106 weer geopend. 

Na een korte sluiting is de zaak overgenomen door Jolien van de Weerd en Esther Vaarkamp, twee vertrouwde gezichten die al jarenlang in de winkel werkzaam zijn. Voor veel klanten voelt de heropening dan ook als thuiskomen, maar dan in een frisse, vernieuwde omgeving.

Jolien en Esther werken al ongeveer zeven jaar in de bloemenzaak. Wat begon met zaterdagwerk en vakanties, groeide uit tot een vaste baan. Beiden volgden geen specifieke bloemenopleiding, maar een opleiding in retail en verkoop. “Het vak hebben we hier echt in de praktijk geleerd,” vertelt Jolien. “Van bloemverzorging tot het samenstellen van boeketten en het contact met klanten.” De keuze om de zaak over te nemen voelde voor hen als een logische stap. Ze wonen allebei in het dorp en hebben een sterke band met de winkel en haar klanten. “We vonden het zonde als de zaak zou verdwijnen. Zinnia hoort gewoon bij het dorp,” aldus Esther.

Zinnia Fleuriste staat bekend om haar speelse, hippe boeketten. Geen strakke, stijve bossen, maar losse composities met hoogteverschillen, grassen en verrassende combinaties. “Dat horen we vaak terug van klanten,” zegt Jolien. “Onze boeketten zijn echt anders.” Elke ochtend halen ze verse bloemen bij de veiling, die vervolgens worden schoongemaakt en verwerkt tot boeketten. Doordat elk seizoen andere bloemen biedt, is geen dag hetzelfde. Naast verse bloemen heeft de winkel ook een ruim assortiment planten en steeds meer zijdebloemen, waar veel vraag naar is.

De winkel zelf heeft een flinke metamorfose ondergaan. Alles is geschilderd en opnieuw ingericht. “Het is moderner en strakker geworden,” vertelt Jolien. “Maar we hebben er wel voor gezorgd dat er voor iedereen iets te vinden is, jong en oud.” Bij Zinnia Fleuriste kunnen klanten terecht voor boeketten op maat, rouw- en trouwbloemwerk, abonnementen en bezorging. Daarnaast staan er altijd veel kant-en-klare boeketten in verschillende prijsklassen klaar. “Mensen kunnen ook zelf losse bloemen uitzoeken,” vult Esther aan. Met hun enthousiasme, frisse blik en liefde voor het vak kijken Jolien en Esther vol vertrouwen naar de toekomst van Zinnia Fleuriste. “Bloemen maken mensen blij,” zegt Jolien. “En dat is precies wat wij elke dag willen doen.”

Zinnia Fleuriste is geopend van maandag tot en met zaterdag. Voor de laatste updates en bestellingen kan je ze volgen op Instagram en Facebook of bellen met 0318 307 469.

Lees hier de online krant van deze week.

Expositie Caroline Denijs: Beeldtaal ‘Terra Kin’ in het Westhoffhuis

LUNTEREN – Tot en met eind februari is in het Westhoffhuis een bijzondere expositie te zien van fotograaf Caroline Denijs. 

Onder de titel Terra Kin presenteert zij een selectie foto’s op canvas waarin miniatuur mensfiguurtjes van klei centraal staan, gefotografeerd in de natuur. Veel van de afbeeldingen zijn gemaakt in Het Luntersche Buurtbosch.

Familieopstellingen

Denijs liet zich bij dit project inspireren door systemisch werk en familieopstellingen. Tijdens het maakproces ontdekte zij dat zij met beelden ervaringen kon uitdrukken waarvoor niet altijd woorden bestaan. 

Een jaar lang werkte zij met de kleine figuurtjes, die zij Terra Kin noemt. Vrij vertaald: ‘grondgenoten’. In totaal ontstonden ruim 400 foto’s, waarvan een zorgvuldig samengestelde selectie nu te zien is.

Levenservaringen

De expositie draait om de aarde als ons gezamenlijke thuis en om de verbinding tussen mensen. Zowel lichte als rauwe levenservaringen krijgen een plaats in de beeldtaal van Denijs. De foto’s nodigen uit tot persoonlijke interpretatie en kunnen aanleiding zijn om herinneringen, gevoelens en verhalen te delen.

Caroline Denijs is op vrijdagen van 10.30 tot 12.00 uur zelf aanwezig bij de zogenoemde ‘Verhalenbank’ om bezoekers te ontmoeten en te luisteren, met uitzondering van vrijdag 30 januari. De expositie is vrij toegankelijk tijdens de openingstijden van het Westhoffhuis.

Lees hier de online krant van deze week.

De Stroet 4: voortrekkersrol in groen ondernemen

LUNTEREN – Eindelijk gaat dan in het voorjaar van 2026 de schop in de grond voor de realisatie van De Stroet 4. In de achterliggende maanden is gewerkt aan de infrastructuur van het toekomstige bedrijvenpark in de oksel van de Postweg en de Westzoom.

Bedrijvenpark De Stroet 4 krijgt een voortrekkersrol in hoe ondernemen mogelijk is in combinatie met natuur en groen. Op het 19 hectare omvattende De Stroet 4 is niet minder dan 25% groen ingetekend. “Het is alsof je door een woonwijk rijdt”, schetst een van de initiatiefnemers het toekomstbeeld voor het nieuwe bedrijvenpark in Lunteren.

“De Stroet 4 wordt een prachtig natuurpark dat als voorbeeld gaat dienen voor toekomstige bedrijventerreinen in het land.” 

Dit is de stellige overtuiging van Martien Legemaat, directeur Bedrijvenpark De Stroet 4.

In de huidige maatschappelijke ontwikkelingen kan het een niet zonder het ander. 

Oftewel: het huidige begrip van hoe bedrijventerreinen zo functioneel mogelijk dienen te worden ingericht, gaat bij De Stroet 4 volledig op de schop.

Toekomstige ondernemers zien hun bedrijfspanden gebouwd worden in groenparken, waar natuur en ondernemen met elkaar verweven zijn. Hiermee neemt het park een voortrekkersrol in ons land.

Juiste visie

In Lunteren hebben de ontwikkelaars van het nog aan te leggen De Stroet 4 een juiste visie gehad: ontwikkel een bedrijventerrein dat toekomstbestendig en klimaatadaptief is, waar ondernemen, natuur en groen hand in hand gaan.

Een uitdagend uitgangspunt dat de ontwikkelaars van De Stroet 4 zichzelf hadden opgelegd. Waar elders bedrijventerreinen tot op de laatste vierkante meter zijn volgebouwd, moest het in Lunteren anders. Heel anders!

Ruimte, een aangename werkomgeving, een gezond leefklimaat voor de toekomstige gebruikers en bewoners, en inspelen op het veranderende klimaat: wensen die in beginsel lijnrecht stonden tegenover wat ontwikkelaars eigen is, zoveel mogelijk vierkante meters benutten. Het werd een proces van omgekeerd denken.

Wandel- en fietsverbinding

Dat er dan toch een toekomstbestendig plan kwam in de vorm van een bedrijvenpark waar ook aan recreatie is gedacht, is mede te danken aan een paar betrokken Lunteranen die de overtuiging hadden dat het een en ander best te combineren viel. 

Zij kregen het directieteam van Bedrijvenpark De Stroet zover dat er een wandel- en fietsverbinding langs de Heiligenbergerbeek in de plannen werd opgenomen.

Het idee vond vruchtbare grond bij mede-Lunteranen en participanten in het project. 

In de Lunterse Krant van september 2021 viel hierover onder andere te lezen:“Petje af voor de directie van Bedrijvenpark De Stroet, de medewerking van grondeigenaren en de gemeente Ede. Met elkaar hebben wij dit gerealiseerd. Hiermee is niet alleen een ontbrekende schakel in het plan ingevuld, maar ook een cirkel rondgekomen. Een groene zone verbindt straks het dorp Lunteren met het bedrijvenpark. Waar vind je zoiets?” –

Natuur en milieu

Toekomstgericht ontwikkelen en bouwen vertaalt zich onder meer in: het aanplanten van hittebestendig groen, een ondergronds stroomnet, het gebruik van duurzame materialen en oog voor natuur en milieu. Maar vooral in een gezonde woon- en werkomgeving.

Hieraan zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Dit vertaalt zich onder meer in: parkeren op eigen terrein, ook bij de bedrijfswoningen. De wegen blijven daardoor vrij van obstakels zoals geparkeerde voertuigen.

Vergeet ook de eerder genoemde wandel- en fietsroute niet: een route die het centrum van Lunteren verbindt met De Stroet 4. Deze vormt tegelijkertijd een belangrijke woon-, werk- en fietsverkeersschakel met het huidige bedrijventerrein De Stroet. Hiervoor wordt een speciale oversteekmogelijkheid gecreëerd over de Westzoom.

Gewilde locatie

Het heeft een aantal jaren op zich laten wachten, maar in het eerste kwartaal 2026 gaat dan toch eindelijk de eerste schop in het terrein dat zo’n 19 hectare omvat. Daarvan is 10,5 hectare uitgeefbare grond en 8,5 hectare gaat op in groen, water en wegen.

Met een directe aansluiting op de A30, en daarmee op de rest van het land en Europa, is Bedrijvenpark De Stroet 4 een gewilde locatie voor ondernemers gebleken.

Voorwaarde voor vestiging was wel: alleen ondernemers uit Lunteren en het buitengebied, die er wonen of een bedrijf hebben. 

Alle kavels zijn dan ook uitverkocht.

Lees hier de online krant van deze week.

Sneeuwpret zorgt voor vreugde in Lunteren

LUNTEREN – Terwijl veel inwoners de afgelopen dagen voorzichtig hun weg zochten door de sneeuw, zorgde het winterweer ook voor volop plezier. 

Op de Goudsberg vierden Marit en Yva hun 11e verjaardag bij het Zandgat in Lunteren. Er werd fanatiek van de berg gesleed en samen bouwden ze een prachtige iglo. 

Iets verderop in Lunteren vlakbij de Westzoom genoten Sven, Levi, Valerie en Lauren, ook van dit vrolijke winterse tafereel. Ook zij gebruikte de sneeuw voor het maken van een iglo. 

De lachende gezichten maakten de koude dag onvergetelijk voor iedereen.

Lees hier de online krant van deze week.