Leven, durven, dromen bij kunst in Galerie Goudsberg

LUNTEREN – Kom kijken en luisteren tijdens de Meet & Greet in de Galerie! Duo-exposant Angenelle ontvangt u tegelijkertijd graag om haar kleurrijke glaskunst toe te lichten. Zaterdag 25 november van 14 – 16u in Galerie Goudsberg. 

 Carla Zeegers (Harderwijk) bouwt steden die eens nieuw waren. Imposante gebouwen, ooit bedoeld voor mensen of industrie, vervallen uiteindelijk tot ruïnes en puin; Zeegers fotografeert ze, verandert en bewerkt de afdrukken met verschillende technieken op speciaal tekenpapier. Dwalend door haar werk waan je je in een droom en kun je je bij iedere hoek een nieuw verhaal voorstellen. 

Voor info en openingstijden zie www.museumlunteren.nl

Lees hier de online krant van deze week.

Jan de Koning 50 jaar trainer bij RVE

Henk de Rooy

LUNTEREN – Bij hem thuis, in de vensterbank, staan twee plaquettes die eigenlijk alles vertellen over Jan de Koning (82) en zijn verbintenis met Recreanten Volleybal Ederveen (RVE). De voorste plaquette is n.a.v. zijn 50e jaar als trainer van deze recreantengroep. De tweede plaquette is vanwege zijn 65e verjaardag en typeert de sfeer binnen de groep, met de woorden: Jan 65 jaar. Je vrienden van Recreatie Volleybal Ederveen.

De dames en heren, Jan en zijn vrouw Corrie vormen een hechte groep wat al 50 jaar de basis vormt bij RVE.

Nu al 50 jaar

Een halve eeuw trainer zijn, eigenlijk is Jan manusje van alles, is maar weinigen gegeven. Het moet bijkans een uniek gegeven zijn. 

Jan ziet het niet als een prestatie: “Het is gewoon een heel gezellige groep en we hebben het goed met elkaar. Ik heb weleens gezegd er mee te willen stoppen, maar dat kon en mocht niet. Ach, en ik doe het ook graag.”

Het toenmalige bestuur van gymvereniging Ganoteon klopte in 1973 bij Jan aan of hij een groep dames onder zijn hoede wilde nemen, met de woorden: Gut Jan, jij doet een beetje aan volleybal. 

Deze dames willen een balspel spelen. Is dat iets voor jou? 

Jan gaf aan het wel te willen proberen. “En, dat doe ik nu dus al 50 jaar!”

Verjaardagen op woensdag

De groep is door de jaren heen op zo’n dertig leden gebleven en komen elke woensdagavond, behalve de zomervakantie, bijeen in de nieuwe sportzaal bij de basisscholen. De groep bestaat uit twee groepen, een gemengde groep en een dames groep. “Ik heb moeders en dochters, een man en zijn zuster en daar weer een schoonzuster van en zelfs drie zussen uit Barneveld. Er moeten dan niet te veel verjaardagen op de woensdag zijn, want dan zit ik gelijk met een halve groep.”

De leden van RVE komen allang niet meer uit alleen Ederveen. Uit Renswoude, Ede, Barneveld en Lunteren wordt elke woensdagavond de reis naar Ederveen ondernomen, waar de eerste groep om 19.30 uur present dient te zijn. 

De tweede groep mag ruim een uur later (20.45 uur) aan de bak.

Jan: “Van tevoren zet ik alles klaar, maar moet de dames altijd uit de kleedkamer halen. Want eerst moeten de laatste nieuwtjes worden uitgewisseld.”

Over de oefeningen wordt nooit gemopperd want het credo van de dames en drie heren van RVE is steevast: Jan als jij het regelt, vinden we het best.

Heren en dames welkom

Onlangs werd Jan gehuldigd voor zijn 50e jaar als trainer bij Recreanten Volleybal Ederveen. “Ik ben met de eerste groep bezig, totdat halverwege de deur opengaat. En de rest van de dames met Corrie (vrouw Jan) binnenkomt. Ik zeg nog tegen Corrie: Wat doe jij hier? Hadden ze dat onderling geregeld. Kreeg een mooie plaquette van ze. Ja, dat was echt heel mooi. Ik was geheel beduusd.”

Jan wil nog benadrukken dat de samenwerking met Sportservice Ede uitstekend is. “Dat mag ook weleens gezegd worden.”

Eén wens heeft Jan nog wel. “In de eerste, gemengde, groep heb ik maar drie heren. Daar zouden er nog wel een paar bij mogen komen, maar ook dames zijn van harte welkom hoor! In beide groepen zijn nieuwe leden van harte welkom.”

Voor het geld hoeven ze het niet te laten, want de contributie bij RVE is maar een tientje. “Voor dat tientje krijg je ook nog een kwartiertje gratis in de sportzaal”, aldus de nog altijd vitale nestor van RVE.

Lees hier de online krant van deze week.

Jonge horecaondernemer Dirk Buijs opent Restaurant Derk

Henk de Rooy

WEKEROM – Wanneer we het hebben over een metamorfose, dan geldt dit zeer zeker voor het voormalige het Witte Paard, dat veranderede in Restaurant Derk. Licht, ruim, sfeervol zijn geen overdreven benamingen voor het nieuwe restaurant aan de rotonde van de Edeseweg-Lage Valkseweg. De opening van Restaurant Derk is op vrijdag 1 december.

Dirk Buijs (24) is de jonge ondernemer uit Barneveld die vanaf die datum de gastheer is, die zijn gasten welkom heet. Zijn sporen heeft hij verdiend in onder meer Het Edelhert (Elspeet) en De Lunterse Boer. Al op zijn vijftiende stapte Derk bij Het Edelhert binnen voor een carrière in de horeca. Vijf jaren van hardwerken in combinatie met een opleiding leerde hem de kneepjes van het vak. Net toen hij zich verder ontwikkelde en De Lunterse Boer in het vizier kwam, brak de coronaperiode aan. 

“Ik geniet van het harde werken en wordt gek van het stilzitten. Tijdens de coronaperiode heb ik 2.5 jaar in de bouw gewerkt. En, met heel veel plezier.”

Ideaal waarmaken

Terug in de horeca werd Dirk getipt over het toenmalige Witte Paard, dat te koop werd aangeboden. Het enthousiasme was er, maar was het haalbaar en zou het winstgevend kunnen worden. Er ontwikkelde zich een doordacht ondernemersplan met een gedegen financieel plaatje. Er was duidelijk over nagedacht voordat Dirk de knoop doorhakte en zijn ideaal ging waarmaken: Een eigen restaurant.

“Ik heb heel veel steun en meedenken ondervonden vanuit de familie, zij hebben mij enorm geholpen om dit mogelijk te maken.”

Ook tijdens de verbouwing stonden familie en vrienden paraat. Het gehele interieur werd eruit gesloopt en met vereende krachten van familie en vrienden en meedenkende vakmensen kreeg Restaurant Derk meer en meer de uitstraling die de jonge ondernemer voor ogen had.

“Vakmensen als de bouwer en de elektricien kwamen met advies en dachten mee over oplossingen. Daar heb ik veel van gehad en waardeerde hun inbreng.”

Ecologisch verhaal

Het luisteren naar anderen en het meegaan in adviezen is de grote kracht van de horecaondernemer uit Barneveld. “Ik wil het restaurant prachtig neerzetten en mijn passie en enthousiasme overbrengen op de gasten en het personeel. Het vertellen van een eerlijk verhaal over de producten die we gebruiken hoort daarbij. In de keuken gebruiken we zoveel als mogelijk lokale producten. Van om de hoek, bij wijze van spreken. Het ecologische verhaal met betrekking tot het vlees bijvoorbeeld. Dit komt van Ecofields, 100 meter verderop, dat dagelijks geslacht wordt. Wij proberen de ingrediënten van de menukaart uit de directe omgeving te halen. Zoals o.a. de asperges van de Aspergeboerderij in Otterlo.”

Restaurant Derk biedt plaats aan 80 gasten die in alle ruimte kunnen genieten van een avondje uit. Privacy voor de gasten is geen losse kreet. Het aanschuiven aan tafel wordt niet belemmerd door een andere tafel.  De kuipstoelen geven iets huiselijks, en ook de zithoek rondom de openhaard verhoogd de huiselijke sfeer.

Derk geeft aan geen strikte sluitingstijden te hanteren. “Als de gasten het er naar hun zin hebben en gezellig met elkaar in gesprek zijn, wat maakt dat halve uurtje later dan uit?”

Restaurant Derk opent van dinsdag t/m zaterdag om 12.00 uur haar deur en deze gaat op zaterdagavond om 23.00 uur in het slot. Op zondag en maandag is het restaurant gesloten. 

Lees hier de online krant van deze week.

Robert van den Broek – speler van het 1e van VV Lunteren

“Ik wil mezelf in de spiegel aan kunnen kijken en zeggen dat ik er alles aan heb gedaan om weer te kunnen voetballen.”

Aan het woord: Robert van den Broek, speler van het 1e bij VV Lunteren en herstellende van een zware blessure. Het was in een oefenwedstrijd tegen Harskamp dat Robert zijn kruisbanden en meniscus scheurde en de binnenste kniebanden verrekte. Als voetbal je lust en je leven is wat blijft er dan over als je voor lange tijd uitgeschakeld bent? 

We spreken elkaar over het belang van gezond en vitaal leven en over welke impact het heeft op je leven als lopen, laat staan rennen of voetballen, niet vanzelfsprekend blijkt te zijn.

Het is maandag 9 oktober en vandaag is oudste zoon Jaxx twee jaar geworden. De jongste Van den Broek, Sil, nog maar zeven weekjes oud en precies op tijd geboren, ligt te slapen in de box. Aan tafel bij de familie van den Broek praat ik met Robert en zijn vrouw Shasa over de voetbalcarrière van Robert. 

Van jongs af aan heeft Robert bij Lunteren gevoetbald. Eerst bij, wat toen nog, de F-jes, heette en vanaf z’n achttiende bij het eerste van Lunteren. Nooit was er een club waar hij liever had willen spelen dan bij deze voetbalclub. Een club waar de saamhorigheid groot is en mensen voor elkaar klaar staan. Een club waar je wordt gewaardeerd. Een club die gedragen wordt door het werk van veel vrijwilligers. Een club waar je op zaterdag gewoonweg je tijd door wil brengen omdat het er altijd gezellig is en je altijd ergens aan kunt schuiven. Dat gevoel, dat ons-kent-ons gevoel – ja daar voelt Robert zich thuis. 

Dus toen hij geblesseerd raakte was stoppen niet het eerste waar hij aan dacht, maar juist: “ik wil weer terugkeren naar die top”. Zoals Robert de afgelopen dertien jaar alles gegeven heeft in het 1 e , geeft hij nu alles om te herstellen. En dat herstellen gaat niet zonder slag of stoot. Revalidatie is een lang proces. 

Dat proces startte ongeveer een jaar geleden toen Robert werd geopereerd. De eerste twee maanden kon Robert niet lopen en verloor hij veel spierkracht. Je wereld wordt een stuk kleiner als je alleen maar kunt zitten of liggen. Je weet pas wat je mist als het niet meer kan en beseft al snel dat het om meer gaat dan alleen een potje voetbal. Want dan ineens blijk je ook niet in staat om je werk te kunnen doen, niet in staat te klussen in je nieuwe huis, je bent niet in staat te zorgen voor je kind, je blijkt vooral afhankelijk te zijn van anderen. Dat maakte die eerste periode zwaar. Het motiveerde Robert om gezond te leven, gezonde keuzes te maken, te werken aan z’n vitaliteit en te kijken naar wat wel lukte. Het gaf hem ook de gelegenheid om veel tijd door te brengen met zijn oudste zoon Jaxx. Samen boekjes lezen en spelletjes doen werd het nieuwe normaal. En vanaf het moment dat hij weer kon fietsen hebben ze samen eindeloos veel kilometers in Lunteren en omgeving gemaakt. 

Inmiddels gaat Robert twee keer per week naar de fysio en doet hij wekelijks mee met conditietraining om het herstel te bevorderen. Het is fijn om weer mee te kunnen doen met het team. Voetbalmaten die voor elkaar klaar staan en het samen goed kunnen vinden. Robert is altijd betrokken gebleven op de jongens. Zo heeft hij alle wedstrijden gekeken en maakte hij een voetbalquiz voor het trainingskamp. Na de winterstop hoopt Robert wedstrijdfit te zijn en weer mee te kunnen voetballen. Wissel zitten en een half uur mee doen, telt ook mee.Die winnaarsmentaliteit die zo kenmerkend is voor Robert heeft hij ook altijd op het veld laten zien. Binnen de lijnen zie je zijn kwaliteit vooral verdedigend en heeft hij de afgelopen jaren een coachende rol aangenomen. Met zijn inzet en motivatie kan hij het verschil maken. Altijd doorgaan en niet bij de pakken neerzitten. Opgeven is geen optie.

Zo’n periode van revalidatie en herstel geeft ook inzicht. Het enige wat Robert wil is gezond zijn, geen pijn meer hebben en lekker kunnen voetballen. Zo leerde hij kleine en haalbare doelen te stellen. Grote doelen vragen veel tijd en loopt makkelijk uit op teleurstelling. “Eis niet te veel van jezelf. Hoe meer je van jezelf eist hoe groter de kans dat het fout gaat. Een succeservaring voelt goed en motiveert”.

Vanaf dag één heeft hij gezegd: ‘ik ga er weer staan’ en zo zal het ook gebeuren. Daarin ziet Robert zichzelf als zijn grootste concurrent want de afgelopen jaren tellen niet mee. Hij zal zichzelf gewoon weer moeten bewijzen. Bang om opnieuw geblesseerd te raken is hij niet. Wanneer zijn knie hersteld is zal die sterker zijn dan ooit tevoren. “De uitdaging zit in mezelf. Ik wil mezelf in de spiegel aan kunnen kijken en zeggen dat ik er alles aan heb gedaan om weer te kunnen voetballen. Als dat lukt dan geeft dat echt een kick!” 

“En weet je dat voetballeven zal altijd wel blijven. Misschien niet als voetballer maar dan toch zeker als supporter, vrijwilliger of actieve voetbalvader. Fervent Lunterenaanhanger blijf je altijd ook als je niet voetbalt, want clubliefde gaat verder dan een potje voetbal.”

Dit verhaal is geschreven  door Matthea van den Berg. Zij werkt als zelfstandig trouwambtenaar & ceremoniespreker. Meer weten? Kijk dan op www.ceremonies.nl

VV Lunteren en Rabobank Vitaal & Gezond

Samen scoren op vitaliteit en gezondheid. De Rabobank en VV Lunteren doen het! Samen zetten zij de schouders onder een gezonde leefomgeving waar iedereen op z’n eigen manier een steentje aan bijdraagt. Vitaliteit en gezondheid gaat over meer dan alleen voetbal. Het gaat over voedzaam en duurzaam over herstellen en revalideren, over sportiviteit en respect.

Het gaat over plezier en positiviteit, over jong en oud en omzien naar elkaar. In deze serie ontmoeten we mensen die daar vanuit hun verhaal graag iets over vertellen.

Lees hier de online krant van deze week.

Tweede Kamerverkiezingen 2023 onze burgemeester licht toe

Willem de Frel

Vanochtend, woensdag 22 november, zijn de stembureaus al vroeg opengegaan. Iedereen die 18 jaar of ouder is en de Nederlandse nationaliteit heeft mag stemmen. Iemand die mag stemmen heet een kiesgerechtigde. Gewapend met de stempas en een identiteitsbewijs dat maximaal 5 jaar is verlopen mag je stemmen. Maar liefst 26 partijen werden toegelaten, 20 partijen mochten meedoen in alle kieskringen. Maar liefst 7 partijen namen in 2021 niet deel aan de verkiezingen. 

Burgemeester, waarom zouden we moeten gaan stemmen?

‘Als je wat vindt, dan moet je gaan stemmen. Bijvoorbeeld als je woningbouw belangrijk vindt of zorg, of natuur, of hoe we met elkaar omgaan, veiligheid et cetera. De meeste mensen vinden ergens wel wat van. Ik ben opgevoed met -als je wat vindt, dan stem je op de partij die jouw ideeën het beste opvolgt. Besef ook goed dat je in Nederland mag gaan stemmen, in veel landen kun je niet eens stemmen. Dat is een groot goed, je moet altijd gaan stemmen en dat geldt zeker voor de jongeren. Ik verwacht een grote opkomst, vooral van de jongeren. De tijd is voorbij dat de jeugd denkt het maar een stel oude heren is die politiek bedrijven, de jeugd is naar mijn idee veel meer betrokken bij de politiek. Jongeren vragen zich af of ze in de toekomst nog kunnen studeren en hoe wordt dat betaald. Krijg ik later een baan, is er onderhand een woning voor mij beschikbaar. De veiligheid op straat, dat soort dingen daar is de jeugd gelukkig wel mee bezig.’ 

Ik heb diverse mensen gevraagd: Op welke partij ga je nu stemmen? Op één na, een SGP-stemmer, wist niemand het. Hoe zit het met de zwevende kiezer?

‘Ja, ik denk dat je een representatief beeld geeft en dat inderdaad veel mensen het nog niet weten. Komt ook wel omdat mensen denken, dit wordt beloofd, maar gaat het ook werkelijk gebeuren. Ik hoor ook wel dat mensen zeggen ‘ik heb gestemd op een bepaalde partij, maar in de uitvoering gaan ze iets heel anders doen, varen ze een andere koers. Wat met een mooi woord een representatieve democratie heet blijkt toch in de praktijk weerbarstiger. Immers in de onderhandelingen tot het vormen van een kabinet moet vaak wel water bij de wijn gedaan worden. Het gaat toch al gauw over 5 of meer partijen die het samen eens moeten worden over het uit te voeren beleid. Gaat men ook doen wat men heeft beloofd?’

Splinterpartijen maken besturen moeilijk, juiste aanname? 

‘Tja, er doen nu 26 partijen mee, weliswaar met 6 partijen die niet in alle 20 kieskringen meedoen, maar toch een breed spectrum. Ik ben er niet voor om de kiesdrempel te verhogen, we doen het zelf, we kiezen zelf. Je ziet het aan de BBB, nu met één zetel in de Kamer, maar dat worden er straks natuurlijk veel meer. 

Welke invloed heeft nationaal bestuur op lokaal bestuur?

‘We zitten nu in een stadhouderloos tijdperk met een demissionair kabinet. Hoe moeten we dingen uitvoeren. We hebben veel contact met ministeries maar die zijn nu ook gemuilkorfd, je merkt dat alles tot stilstand komt. Vraagstukken als natuur, mobiliteit en woningbouw en nog veel meer onderwerpen vragen dringend om voortgang maar zolang het kabinet ‘on hold’ staat gebeurt er weinig of niets. Een concreet voorbeeld is de regiodeal die wij hebben, dat gaat over landbouw, voeding en natuur we zitten aan tafel bij diverse ministeries, maar zolang er geen kabinet zit worden amper of geen beslissingen genomen. De ambtenaren kijken elkaar aan, zo van wie gaat erover, wie moet het antwoord geven terwijl eerder gewoon één persoon knopen doorhakte. Demissionair is het Rijk veel onzekerder. Gemeenten zijn dus gebaat bij een kabinet, want dan worden er weer daadkrachtig besluiten genomen. Ik hoop dan ook dat er weer gemeentemensen in een kabinet zitten, die bijvoorbeeld wethouder zijn geweest want die weten hoe het er lokaal aan toe gaat.’

Hoe zijn de voorbereidingen voor gemeente Ede gelopen?

‘Toen we hoorden dat er verkiezingen waren uitgeschreven zijn we meteen met de voorbereidingen begonnen. We hebben 73 stembureaus en in de Gelderhorst zelfs een heel inclusief stembureau voor dove mensen en met doven bemenst. Ik verwacht toch wel een hoge opkomst, ik denk aan 80%. Het gaat ergens over. We kunnen ’s avonds al een uitslag op lijstniveau tonen. De dag erna gaan we deze keer centraal tellen in sporthal De Reehorst. We hebben maar liefst 200 mensen, ambtenaren, beschikbaar. Willem: ‘Het lijkt mij wel de Batavierentijd, stemmen tellen met de hand. Ongeveer alles gebeurt online, maar de stemcomputer wordt niet ingezet’. Burgemeester: ‘Dat klopt, de stemcomputer wordt gewoon niet vertrouwd. Je loopt inderdaad rond met lijsten en de vuilniszakken met stembiljetten staan hoog opgestapeld. Mensen vertrouwen niet allemaal op stemcomputers. Er zullen er altijd zijn die zeggen dat het niet klopt en dan heb je daar weer discussie over.

Welke zijn de belangrijkste aandachtspunten voor de gemeente na de verkiezingen?

‘Je wilt natuurlijk dat het stemmen goed verloopt. Ook zijn we razend benieuwd wat voor een kabinet er gaat komen. Wat wordt het beleid voor landbouw en natuur, een stevig onderwerp in onze gemeente. De vraag naar woningen blijft. Sociaal, de bestaanszekerheid is uiteraard van groot belang, in samenhang met de Rijksuitkeringen. Mobiliteit blijft aandacht vragen, denk alleen al aan de afwerking van het station en de infrastructuur eromheen. Een hele belangrijke is ook de energie en de netcongestie. Een belangrijk verkiezingspunt is natuurlijk het onderwerp Migratie. Ik hoor politici roepen we moeten dit en we moeten dat, maar de instroom verandert niet, jaarlijks komen er nog steeds tussen de 50.000 en 90.000 mensen binnen. Maar voor gemeenten blijven de problemen precies hetzelfde. Ik moet nog zien wat er gaat veranderen.’

‘Vrijdag was ik nog aanwezig bij een bijeenkomst geweest waar de Gelderse kandidaat-Kamerleden waren en die vertellen het verhaal over Gelderland. Hester Veltman en Bart Omlo en iemand van het CDA uit Veenendaal, iemand uit Nijmegen, iemand van de BBB, met hen willen we een band opbouwen. Ook voor Food-Valley is een goed contact met deze aspirant Kamerleden van belang. We zien hen wel als ‘onze Kamerleden’, zij geven ook aan in Gelderland te blijven wonen.’  

Lees hier de online krant van deze week.

Burgemeester bezoekt briljanten echtpaar: Echtpaar Marchal-Polman 65 jaar getrouwd

EDERVEEN – Hendrik Marchal en Elizabeth Marchal-Polman zijn op maandag 20 november 65 jaar getrouwd. Ter gelegenheid hiervan brengt burgemeester René Verhulst het echtpaar op deze maandag een bezoek.

Meneer Marchal is 92 jaar en zijn echtgenote mevrouw marchal-Polman is 93 jaar. Zij zijn getrouwd op 20 november 1958 in Doorn.  

Het echtpaar heeft  5 kinderen: 4 dochters en 1 zoon.

Lees hier de online krant van deze week.

Regenachtige Sinterklaasintocht mocht de pret niet deren

LUNTEREN – Ondanks het regenachtige weer hebben de vele kinderen genoten van de jaarlijkse intocht van de Goedheiligman.

Mede door de inzet van Notaris van Feest Pippeling en zijn hulp, kok en vriend Dingertje is de inkomst tot een goed einde gebracht. Naast de vele cadeautjes en het snoepgoed werden ook de winnaars van de kleurwedstrijd bekend gemaakt. Zij kregen hun prijs hoogstpersoonlijk van de Sint en zijn Pieten. 

Lees hier de online krant van deze week.

Het Luntersche Buurtbosch gehuld in herstkleuren

LUNTEREN – Afgelopen zaterdagmiddag maakte fotograaf Gerwin van Luttikhuizen deze prachtige beelden.  

“Iedere boom heeft z’n eigen kleuren, iedere boom net weer anders, en daarom vanaf hogere sferen heel fraai om te aanschouwen. Het zonnetje wat er soms tussendoor kwam, zorgde voor extra glans op de herfsttinten,” aldus de poëtische fotograaf over de natuurwonderen.

Lees hier de online krant van deze week.

Zorgboerderij de Elsenhoek in Lunteren

LUNTEREN – Boerderij de Elsenhoek is een leerwerk bedrijf van ‘s Heeren Loo. Op de zorgboerderij werken mensen met een verstandelijke beperking of psychiatrische problematiek onder begeleiding.  

Er werkt iedere dag een groep cliënten buiten, zij zorgen voor de dieren: paarden, pony’s, varkens, kippen met kuikentjes, schapen, geiten en cavia’s. Ook lopen er gezellig 2 katten rond. De dieren worden gevoerd, geknuffeld, de paarden geborsteld, hokken schoongemaakt, enz.  

En er werkt een groep cliënten binnen. Zij zorgen voor de koffie, de lunch, doen boodschappen en creatieve activiteiten. Ze hebben ook een grote moestuin waar ze om de beurt in werken. En misschien ziet u ze ook wel eens lopen als ze met de 2 pony’s aan de wandel zijn, goed voor de beweging. 

Al met al is er genoeg te doen iedere dag! Gelukkig hebben ze vrijwilligers die komen helpen, daar zijn ze altijd heel blij mee! 

In de winkel aan de weg, verkopen ze heerlijke verse producten zoals eieren, honing van de imker en groenten uit onze eigen moestuin. Het aanbod wisselt per seizoen. Op dit moment hebben ze de laatste courgettes en (zoete) aardappels in de verkoop. Ook verkopen ze zonnebloempitten, pompoenen en kalebassen en binnenkort kunt u bij ze terecht voor walnoten.  

Wist u dat de cliënten ook mooie, unieke producten maken? Sleutelhangers, kaarten, vogelhuisjes, enz. De moeite waard om te komen kijken!   

Meer weten?  

Openingstijden: Van maandag tot vrijdag van 9.30-15.00u en op za-zo van 9.30-12.30u 

Locatie: Zorgboerderij de Elsenhoek  Molenweg 24-26  6741 KL Lunteren 

Lees hier de online krant van deze week.

Lunterse vriendengroep bezorgt kerstbomen aan huis

LUNTEREN – Na het succes van vorig jaren zet de vriendengroep uit Lunteren, ook wel bekend als de Kerstboom Express, de traditie van kerstboomverkoop voort. 

Naast de verkoop op de sfeervolle verkooplocatie in Lunteren bieden de vrienden dit jaar een bezorgservice aan in een breder gebied, waaronder Barneveld, Ede, Ederveen, De Klomp, Renswoude, Veenendaal, Scherpenzeel en Wekerom. Eenvoudig online te bestellen, leveren de jongens de kerstbomen voor een kleine bijdrage aan huis en halen deze na de feestdagen weer op. De vriendengroep onderscheidt zich doordat zij als enige in de regio een unieke bezorgservice aanbieden, waarbij ze de Nordmann-kerstbomen persoonlijk aan huis of bij bedrijven bezorgen.

Drie jaar geleden startten de acht vrienden de kerstbomenverkoop als een gezellige hobby tijdens de coronatijd, en inmiddels hebben ze uit deze passie een succesvol bedrijf opgebouwd. Hoewel de nadruk op gezelligheid blijft, nemen ze de verkoop uiterst serieus. De jongens zijn zeer toegewijd en zorgen ervoor dat de gehele groep consistent aanwezig is tijdens de openingstijden, waardoor ze efficiënt kunnen inspelen op de behoeften van hun klanten en hoogwaardige service kunnen leveren. Hoewel de groep zeer professioneel te werk gaat, blijft de kerstbomenverkoop voor de jongens in essentie een gezellige hobby die de vriendschap versterkt. Ieder jaar introduceert de groep een nieuw product; deze winter is dat een gouden kerstornament van het bekende Lunters vrouwtje, een boegbeeld van Lunteren.

Terwijl de feestdagen naderen, zijn de acht vrienden – Mike, Thom, Enzo, Robbert, Johan, Bas, Aron en Evan – druk in de weer om Lunteren en omgeving te voorzien van prachtige Nordmann-kerstbomen. De vriendengroep kijkt er reikhalzend naar uit om inwoners en bezoekers te verwelkomen op hun sfeervolle verkooplocatie. Net als vorig jaar kunnen klanten genieten van winterse lekkernijen, zoals erwtensoep, broodjes worst en glühwein terwijl ze hun perfecte kerstboom uitzoeken.

Vanaf 25 november is de Kerstboom Express elke woensdag, vrijdag en zaterdag geopend op het terrein van Visser Vlees, Vaarkampseweg 4 in Lunteren. Openingstijden zijn woensdag: 17.00 – 20.00 uur, vrijdag: 17.00 – 22.00 uur, zaterdag: 09.00 – 22.00 uur.

Lees hier de online krant van deze week.