Verrassende expositie Huize Kernhem
Henk de Rooy
KERNHEM/EDE- Kort, krachtig en verrassend. Zo viel de expositie ‘Dit moet je zien!’ te omschrijven. Deze was samengesteld met materiaal dat u en ik hadden kunnen inbrengen. De expositie bestond uit schilderijen, beeldjes, voorwerpen, foto’s, kunstzinnige werkstukken, souvenirs, etc.
Bijzonder was dat elk object een eigen, veelal persoonlijk, verhaal vertelde van de inbrenger. Zij hadden zich speciaal voor deze expositie opgegeven. En, inderdaad, dit had je moeten zien.
Stil en ontroerd
De begeleidende tekst van de objecten kreeg men bij binnenkomst uitgereikt, om zo het verhaal van de inbrenger te beleven. Om te beginnen met een van de meest intrigerende. Bij betreden van de ruimte viel het niet zo direct op, een groot portret van een jonge vrouw dat een gehele wand domineerde. Bij het omdraaien knalde het naar binnen en werd je het portret ingezogen. Wie is deze vrouw, of was naar zo blijken? De titel ‘Portret van Liefde’ deed al iets vermoeden. Met name de hoofdletter van liefde.
Het portret, met grafiet en houtskool op papier, is een zeer persoonlijke ode van de moeder aan haar dochter. Die niet meer is op deze aarde. Het verhaal maakte je stil en het ontroerde. Zo persoonlijk en dat te willen delen met anderen. Hoe bloot durf je jezelf dan als inzender geven?
Gered van de brandstapel
Met exposeren maak je jezelf kwetsbaar. Je treedt uit de veilige anonimiteit van je eigen thuisatelier. Je maakt van divers materiaal een compositie, waarmee de bezoeker wordt uitgedaagd.
Zoals een collage van diverse voorwerpen, die met elkaar een verrassende geheel vormen.
Kijk even mee: een oude speelgoedboot (gered van de brandstapel), een carburateur (gered van de schroothoop), een stuk metaal geheel verroest en duidelijk uit de grond gehaald, blijkt een zeldzame cardan-overbrenging van een rijwiel te zijn en een Engelse benzinetank. Dingen waar achteloos aan voorbij wordt gegaan, maar door de compositie een sterk en krachtig object.
Hoe leuk zou het zijn
Lopende langs de objecten word je meer en meer getroffen door de verhalen erachter. Zoals het drieluik Dat de expositie slechts twee dagen te zien was, was tegelijkertijd ook de kracht ervan.
Een bewuste keuze van de organisatie. In een korte tijdspanne een krachtige expositie opzetten die de bezoeker weet te raken door het persoonlijke verhaal achter de objecten.
Tot volgend jaar?
Of zoals een exposant liet optekenen:
Ik wil dit graag
met jullie delen.
Lees hier de online krant van deze week.