Nieuws
Het Kröller-Müller Museum eert dit najaar de Engelse Barbara Hepworth (Wakefield 1903-St Ives 1975) met een groot overzicht, vijftig jaar na haar laatste grote tentoonstelling in het Kröller-Müller in 1965.
Barbara Hepworth: Sculpture for a Modern World legt de nadruk op de prominente rol die Hepworth heeft gespeeld in de internationale kunstwereld en op de context waarin haar werk is ontstaan en gepresenteerd, van het atelier tot het landschap. De tentoonstelling omvat circa honderd werken, waarvan zo’n zeventig van Hepworth en de overige van andere kunstenaars. Daarnaast is veel nieuw documentair materiaal te zien, afkomstig uit het recent ontsloten Hepworth-archief.
 
‘Early carving’
De tentoonstelling volgt Hepworth’s loopbaan vanaf haar oudste bewaarde beelden uit de jaren twintig: geabstraheerde figuren, gehakt uit marmer en lokale Engelse steensoorten. Deze vroege beelden worden getoond naast werk van voorgangers en tijdgenoten, van Jacob Epstein tot Henry Moore.
 
Hepworth en Nicholson
In 1930 ontmoet Hepworth haar tweede echtgenoot Ben Nicholson, met wie ze nauw samenwerkt. Uit deze periode zijn grote beelden te zien, naast schilderijen, prenten en tekeningen van Nicholson en zelden getoond werk van Hepworth, waaronder stofontwerpen, tekeningen, collages en fotogrammen. Foto’s van de twee kunstenaars en hun werk in hun atelier in het Londense Hampstead geven een beeld van hun leven, waarin werk en privé onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
 
Internationaal modernisme
Hepworth en Nicholson bezoeken in de jaren dertig de ateliers van Picasso, Braque, Arp en Brancusi. Onder meer onder invloed van deze contacten gaat Hepworth in de jaren dertig abstract werken. Vanaf 1933 ontstaan de voor haar karakteristieke organische vormen, waarin ze de gesloten vorm doorboort en letterlijk openbreekt en de ruimte een gelijkwaardige rol laat spelen. Werken uit deze periode worden getoond in combinatie met publicaties, waarin de beelden van Hepworth zijn afgebeeld samen met werk van kunstenaars als Alberto Giacometti en Piet Mondriaan. 
 
1
St Ives
In 1939 verhuist Hepworth naar St Ives in Cornwall. Het landschap wordt dan een centraal thema in haar werk. Een hoogtepunt in Hepworth’s ‘carving career’ vormen de grote beelden van het kostbare Afrikaanse Guareahout, waarvan er in de tentoonstelling vier uit de jaren 1954-1955 weer zijn samengebracht.
 
De jaren zestig: Hepworth en het Rietveldpaviljoen
De bijzondere relatie van het Kröller-Müller Museum met Barbara Hepworth is tot op de dag van vandaag zichtbaar in het Rietveldpaviljoen, waar acht bronzen beelden van haar staan opgesteld. Ze werden in de jaren zestig speciaal geselecteerd voor dit door Gerrit Rietveld voor Sonsbeek ’55 ontworpen paviljoen. In de jaren 1964-1965 werd het opnieuw opgebouwd in de beeldentuin en ingewijd met Hepworth’s tentoonstelling.
 
Barbara Hepworth: Sculpture for a Modern World is samengesteld door Tate Britain in Londen (daar te zien van 24 juni tot en met 25 oktober 2015). Na Otterlo reist de tentoonstelling door naar het Arp Museum Bahnhof Rolandseck in Remagen (22 mei tot en met 28 augustus 2016).
 
Het Kröller-Müller Museum is geopend van dinsdag tot en met zondag van 10.00 uur tot 17.00 uur, de beeldentuin sluit om 16.30 uur. Meer informatie: www.krollermuller.nl.
De tentoonstelling Barbara Hepworth: Sculpture for a Modern World komt tot stand in samenwerking met:
hepwoth